Alice2005

    Hej! jag har läst natur och har godkänt i alla matte kurser förutom matte 4. Jag har gjort HP och vill komma in på apoteksprogrammet då man behöver 1.0 för att komma in med HP. Om jag får det som behövs för HP men har inte betyg i matte 4, kan jag fortfarande komma in i apoteksprogrammet, eller måste jag ha godkänt i matte 4 också? tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du behöver skaffa dig godkänt betyg i matematik 4. Oavsett hur högt resultat på högskoleprovet du får, kommer du inte antas till svenska utbildningar till Apotekare utan godkänt betyg i matematik4; detta för att det är en kurs som krävs för behörighet (särskild behörighet).
    Obehöriga sökande kan inte antas till svenska högskole-universitetsutbildningar, oavsett hur höga betyg de har eller hur högt resultat på högskoleprovet de får.

    Studie- och yrkesvägledare