Alec
    Hej, jag går snart ut trean på gymnasiet och ska nu söka universitetsutbildning. Jag har hört lite här och var att det går att plugga civilingenjör i t.ex Teknisk Fysik på KTH och till ekonom på Handels. Jag vet dock att man bara kan ha 45 högskolepoäng per termin och undrar därför hur man skulle kunna gå tillväga för att ta en sådan dubbelexamen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alec,
    vi rekommenderar att tänka på sin hälsa, på att inte överanstränga sig. Det är jobbigt nog att läsa en heltids högskoleutbildning. Känner man att man har tid över, kan man ha extrajobb vid sidan av studier.
    Under första terminen på högskolan rekommenderar vi absolut inte att försöka läsa på mer än heltid.

    Många studerande berättar om att det blev en stor överraskning för dem ang. hur mycket svårare är det att läsa på högskolan jämfört med gymnasiet. Många blir förvånade över att det är ingen som "tag närvaro" men sedan kommer svåra tentor och så "kör" man på tentorna, för att man ej gick på föreläsningar.

    Givetvis finns det exempel på personer som läser på mer än heltid, men då är de antingen särbegåvade, jätteduktiga; eller så får de mycket hjälp - ex. föräldrarna sköter allt det praktiska så de endast läser, inte gör ngt. annat...
    Formellt sett så får du komma in på ett heltidspogram och kurser eller program på Halvtid vid sidan om. Men vi rekommenderar, som sagt, inte att söka till mer än heltid till första terminen.
    Under första terminen kan du se hur mycket tid och ork du har över...
    Har du tid och ork "över", kan det många ggr vara bättre att söka extrajobb, som ger inkomst + arbetslivserfarenhet.

    Vänligen

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare