Lina

    Hej! Jag är intresserad av att bli kriminolog. Ifall jag går ut med 18 poäng i snitt men kriminologutbildningen kräver 19 poäng exempelvis, finns det då möjlighet för mig att läsa matte3c och matte 3b på komvux? Då får jag ju extra meritpoäng som kan hjälpa mig komma in på utbildningen med BII. Men jag har hört att de bara prioriterar dom som får F. Men om jag behöver göra på detta sätt för att bli behörig, skulle dom ta in mig då?

    • Anonymous : Jag är ingen behörig SYV men jag tror inte du kan läsa kurser på Komvux som undervisning/distans om du redan har ett godkänt betyg på de. Men du kan göra prövning i de kurser du redan läst för att höja betygen. En prövning brukar dock kosta 500kr. Men om det var så att du inte hade läst kurserna överhuvudtaget, då skulle du i detta fall faktiskt få läsa de. Komvux har dock en ansträngd budget och kan tacka nej till kurser du sökt. Men du får nog hoppas på det bästa!
    • Milla :

      som det brukar vara, så är det ingen skillnad om man har F i en kurs eller om man inte läste kursen förut (med undantag för de obligatoriska kurser, om man läser - på komvux - mot Examensbevis och måste tvunget ha godkänt betyg i en sådan obligatorisk kurs, i så fall blir man högre prioriterad) men det finns inga som helst garantier på att komma in på en komvux-kurs på gymnasienivå, pga endast grundskola är i Sverige en obligatorisk skolform.
      Man brukar ha större chans att komma in på en komvux-kurs om man i "Mål med dina studier" uppger att man behöver den kursen man söker för "Behörighet till högre studier".

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    gör högskoleprovet, vilket kommer placera dig även i HP-urvalsgruppen.
    Gör ditt bästa i varje kurs du läser på gymnasiet. Om det i ditt gymnasieprogram inte ingår matte 3, prata med SYV på din skola om att kanske ändå läsa matte 3 som en valbar kurs.
    Annars så kan man uppnå max i merit med engelska 7 och moderna språk 3 och 4.

    ang. läsa på komvux
    alla kan söka till komvux, men det är precis som Mikael skriver i kommentar till din fråga - så tyvärr "begränsade resurser" gör att inte alla får plats på kurser; då kan man söka till nästa antagningsomgång eller försöka skaffa sig kunskaper genom självstudier och göra prövning. I matte finns det är en mycket bra gratis sida www.matteboken.se där kurserna är upplagda för repetition och för självstudier.

    Mvh
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare