elev

    hej jag pluggar vård och omsorg andra året på gymnasiet och det går inte bra, har mycket frånvaro och har underkänt på nästan allt, anledningen är att jag har behövt resa ganska mycket för att göra en operation, jag är en smart peson men har inte haft chansen att plugga. jag undrar om jag kan göra något utanför gymnasiet som tar kortare tid, jag skulle helst vilja plugga tandsköterska, det är min dröm, men till det behöver jag ha examensbevis och godkänt på nästan alla ämnen och det har jag inte, undrar om jag kan plugga något på komvux som inte tar så lång tid så att jag kan plugga tandsköterska efter.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag föreslår att du tittar på alternativet Allmän kurs på en folkhögskola. På ett år (som snabbast) skulle du kunna uppnå Omdöme om Grundläggande behörighet (som är motsvarande Examensbevis) - på en folkhögskola, på en allmän kurs.
    Du kan söka till allmänna kurser på alla svenska folkhögksolor om du redan är 18 år, behöver inte vara där du bor eller där du är folkbokförd i - utan folkhögskolorna är statliga (inte kommunala). Folkhögskolorna utanför stora städer brukar ha Internat/studerande boende.

    Men hoppa inte av gymnasiet innan du vet att får plats på en folkhögskola, är mitt råd. Sök till många olika folkhögskolor och invänta svar, Antagningsbesked. Sedan kan du ändå bestämma dig att stanna på din nuvarande gymnasieskola och fortsätta läsa år3 på gymnasiet eller så väljer du att läsa på en folkhögskola i stället.

    komvux blir det inte snabbare än på gymnasiet, för att det är motsvarighet till gymnasiet men samma kurser och med nästan samma regler vad gäller uppnå kraven för examensbevis.

    Tandsköterska
    Utbildningar finns i Sverige inom yrkeshögskola. Yrkeshögskola kan göra undantag och ta in obehöriga, men pga stor konkurrens till yh-tandsköterska (kan t.ex finnas 20 behöriga sökande på varje utbildningsplats) är det ganska osannolikt om ngn obehörig skulle antas till utbildningen.
    Exempel på yh-tandsköterska:
    yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska-vardyrkeshogsolan-lund
    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/tandskoterska
    yhguiden.se/utbildning/yh-region-kronoberg/tandskoeterska-vaxjö
    yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska-plus-karlstad
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/tandskoterska-karlskrona

    • elev : kan jag då plugga vidare till tandsköterska direkt efter att jag pluggat allmän kurs på folkhögskolan?
    • Anna :

      Om du uppnår Omdöme om grundläggande behörighet på en folkhögskola, blir du i alla fall Behörig, sedan konkurrerar du om plats på yrkeshögskoleutbildningar till Tandsköterska, men att du blir antagen till yh-tandsköterska kan vi inte garantera. Det är många fler behöriga sökande än det finns utbildningsplatser, så alla behöriga blir inte antagna. Sök till många olika yh till tandsköterska, i olika städer, - är ett av mina råd.
      Meriter som gör att man lättare får plats på en yrkeshögskoleutb. är bl.a Arbetslivserfarenhet (och i första hand inom rätt bransch: i detta fallet Vård och omsorg), så om du  kan jobba (även extra, timmar vid behov; sommarjobb eller "vilket jobb som helst" inom vård) samlar du meriter på dig och ju längre du jobbar - i första hand inom vård/omsorg - desto större chans kommer du ha att komma in på yh-tandsköterska.