be

    Hej! jag började i höstas läsa ämneslärareprogrammet inriktning engelska men klarade inte en spärrtenta. Jag fick då istället tipset att antigen studera engelska omgång två distans i en annan skola eller vänta till hösten för att göra omtenta. Jag valde då att läsa omgång två i en annan skola och har kommit in. Tanken är då att jag ska läsa omgång 3 och 4 som KPU, efter de två åren jag läser något annat som första ämnesval. Men eftersom det är så svårt att klara allt, speciellt när man läser distans, så undrar jag om man måste klara alla hp poäng för kunna läsa KPU senare i framtiden och hur många HP poäng behöver man ha?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att komma in på KPU måste man ha minst 90 hp godkända inom ett och samma undervisningsämne; kan krävas fler meriter.
    För det första, så prioriterar KPU de sökande som ska bli lärare i flera ämnen, och inte endast i ett ämne; då krävs det för blivande gymnasielärare 120 hp i sitt första undervisningsämne och 90 hp i sitt andra undervisningsämne.

    Grundskolelärare brukar bli behöriga i 3 ämnen. Bäst är det att kontakta studievägledare på de lärarhögskolorna där du vill läsa KPU; för att det är de som är mest insatta i alla detaljer just kring KPU.
    Vänligen
    ANNA

    • :

      Hej, jag fick samma information, men just nu läser jag kurs engelska 2, innan läste jag engelska som program. Jag undrar om jag måste klara alla mina HP poäng på engelska 2 som jag läser nu, för senare i framtiden när jag läser KPU. Efter jag har läst mitt första undervisningsämne ?

    • Anna : Det är en fråga du måste ställa till de som gör antagning till KPU. vi på Fråga SYV kan inte svara på en sådan detaljerad fråga om KPU; vi jobbar inte med antagning till KPU.