Pelle

    tja, hur ska jag gå till väga om jag vill bli polis när jag blir äldre? Går el och energi och orkar inte lägga till so ämnen nu i gymnasiet. Ska jag gå komvux för att plugga upp de ämnena då sen när jag är äldre och sedan söka till polisutbildningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Pelle,
    som behörighetskraven ser ut nu så krävs det även mycket annat än betyg - t.ex måste man ha KÖRKORT för personbil, klass B och vara svensk medborgare och simkunnig samt med godkänt resultat genomgå tester: både fysiska och psykiska...
    men vad betygen anbeträffar, så kan man komplettera efter gymnasiet, om man inte på gymnasiet blir behörig.

    Krav på dig som vill ansöka till polisutbildningen (uppgift från september 2019)

    Vad gäller "orkar inte lägga till samhällsämnena" - se gärna Programplan för EE; inom Individuellt val måste du ändå välja läsa 200 poäng kurser och de kurser du behöver inom samhällsvetenskap och historia, Om du vill bli Behörig till Polisutbildningen, kommer utgöra hälften av det som du ändå måste läsa inom Individ.val, alltså Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2 går sammalnagt på 100 poäng; och inom individuellt val måste du läsa 200 poäng, om du vill uppfylla kraven för examensbevis.
    För Grundläggande behörighet, som du också måste ha inför polisutbildningen - kan du läsa Engelska 6 inom programfördjupningen och en av svenska-kurser t.ex svenska 2 - inom individuellt val; sedan har du också en kurs, svenska 3 utanför programmet... du måste alltså läsa på lite mer än heltid, om du redan på gymnasiet vill bli behörig till polisutbildningen.