Jennifer

    Hej! Jag går sista året på vård och omsorgsprogrammet. Jag valde fel och har inte velat och kommer inte vilja jobba inom vården efter det här. Därav är jag inte så jätte pepp på att nu ha praktik i 4 veckor. Undrar därmed vad som skulle hända om jag struntade i den och hur det skulle påverka studenten och vidare konsekvenser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer,
    om du struntar i praktiken som pågår i fyra veckor så kommer du

    1. bli av med studiebidraget från CSN (på grund av skolk)
    2. du kommer inte bli godkänt i den kursen som innehåller praktik
    3. troligtvis kommer du i stället för examensbevis få ut ett studiebevis  (om du inte blir avskriven från din gymnasieskola...);
    4. det finns risk av du blir avskriven från din gymnasieskola för att reglerna säger att om en elev uteblir från utbildningen i en månad utan en giltig orsak, då bör gymnasieskola skriva av den eleven så att hen inte längre är elev på den skolan.
    Om du inte blir avskriven från din gymnasieskola och får ut ett Studiebevis i slutet av årskurs 3, så är det bra att känna till följande: du kan söka till komvux för att där komplettera för att få ut ett examensbevis. Ska du läsa mot examensbevis som undersköterska, så ingår praktik även i komvux-kurserna. Ska du läsa mot examensbevis inom ett annat område än vård- och omsorg, behöver du läsa under ganska lång tid för att uppfylla kraven för examensbevis (troligtvis kommer du behöva läsa i minst 2 terminer på heltid, men kanske ännu längre tid, t.ex 3 terminer på heltid).
    Jag vill "ta fasta" på det du skriver om att du inte vill jobba inom vården, men det finns otroligt många olika yrken inom vården, t.ex medicinsk sekreterare, apotekstekniker och steriltekniker. Utbildningarna till de yrken finns inom yrkeshögskola. Det är mycket lättare att komma in om du söker med examensbevis från VO, i stället för att du söker med ett studiebevis från VO (om du i slutet av gymnasiet får ett studiebevis, för att om du blir avskriven från din gymnasieskola, kommer du endast få ut ett studieintyg och du ska i så fall kunna börja läsa på komvux tidigast från 1 juli det kalenderåret då du fyller 20 år).
    Ska du efter gymnasiet söka jobb, är det ofta lättare att få jobb med examensbevis. Examensbevis är en sort "kvalitetsstämpel" som säger till arbetsgivare att ungdomen som har examensbevis "håller måttet". Det är på arbetsplatserna inte alltid så att alla arbetsuppgifter är alltid roliga och lätta att utföra. Ibland måste man "hålla ut", bestämma sig för att göra någonting, göra sitt bästa och stå ut.
    Även du i framtiden ska jobba med någonting som inte har med vård att göra, så uppskattar de flesta arbetsgivare att en person som de anställer kan, vid behov, bistå med medicinska kunskaper och första hjälpen, t.ex göra HLR (livräddning). Olyckor och plötsliga/akuta sjukdomsfall kan inträffa när som och var som helst. Det kan inte vara fel att kunna mer inom vård/omsorg/medicin för att man vet ju inte vad som kan hända i framtiden. Nu är du så pass nära en fullständig gymnasial utbildning inom vård- och omsorg så jag tycker det är mycket synd att släppa det nu och riskera bli avskriven från gymnasiet. Att du kommer förlora studiebidrag från CSN är givet, men frågan om du ska kunna få ett studiebevis och kunna direkt efter gymnasiet komma in på komvux, kan jag inte svara på (beror på om du blir frånvarande i en månad eller i kortare tid - här är du beroende på hur dagarna "ligger" med helger och om "en månad" tolkas av din skola som 30 dagar, eller om du t.ex är borta från och med 1 februari t o m 28 februari och kommer till skolan den 1 mars, och så är du redan avskriven... Det där om att vara frånvarande från gymnasiet i "en månad" är en tolkningsfråga... Vi frågade Skolverket och fick svar att det står i reglerna "en månad" utan vidare förklaring vad en månad är - om det är 30 dagar, 31 dagar eller 28 dagar (för att februari är ju oftast 28 dagar)... . Det är inte otänkbart att "en månad" avrundas till "4 veckor"... Som sagt, hur just din skola tolkar det, vet inte jag.
    Hur som helst, så är mitt råd att du genomför praktiken och tänker på att du kan behöva ha kunskaperna och färdigheterna i framtiden (t.ex för att kunna ta hand om en familjemedlem eller för att ha "plus i kanten" i CV för att imponera på arbetsgivare och lättare få jobb, även om jobbet inte har ngt med vård att göra).