Kimia
    Om man t.ex,inte är godkänd i matte och svenska.

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, om man vill på ett år få godkända betyg i Matte och Svenska och sedan söka till ett gymnasieprogram - är det i första hand Preparandutbildning inom IM (introduktion program) som jag rekommenderar. Vänligen, SYV Ludmila
    Hej, Kimia
    jag vill tillägga till mitt tidigare svar till dig - att det är möjligt att läsa Matte & Svenska på Yrkesintroduktion också /inte bara på Preparand utbildningen/. Även inom "Individuellt alternativ" kan man också få godkända betyg i grundskoleämnena och sedan söka till ett nationellt program på gymnasiet.

    Skillnaden mellan de tre alternativen /som alla ligger på IM, Introduktions program/ är följande:
    1. Individuellt alternativ: här kombinerar man studier på grundskolenivå med praktik. Man kan även läsa några kurser på gymnasienivå /i de ämnena där man har godkända betyg från grundskolan/.
    2. Yrkesintroduktion: riktar sig mot ett viss gymnasieprogram t.ex Bygg & anläggning eller Vård & omsorg. På Yrkesintroduktion kan man gå i upp till tre år.
    3. Preparand: max tid 1 år. Bedömning måste göras av lärare om att eleven har en rimlig chans att uppnå behörighet till gymnasiets nationella program på ett läsår. Man går inte på praktik eller lär sig grunder i ngt. yrke, utan bara läser kurser för behörighet till gymnasiet.

    Om du berättar mer om din situation & intressen, om vad du vill läsa på gymnasiet t.ex, kan jag bättre svara på din fråga.

    Önskar dig en fin fortsättning på sommaren!
    SYV, Ludmila