175684

    Hej! Jag går just nu på samhällsvetenskapliga programmet och börjar fundera om jag vill arbeta med något tekniskt istället. Jag funderar på ta ett tekniskt basår och sedan plugga till någon sorts ingenjör. Jag undrar då om jobben prioriterar/vill anställa dem som har gått teknik eller natur istället, eller om jobben fokuserar mer på universitet/högskola?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du kommer söka jobb efter en Eftergymnasial utbildning (på högskola-universitet eller på en yrkeshögskola) då tittar arbetsgivare nästan endast på det examensbeviset som gäller de eftergymnasiala studier. Det går dock inte att förbjuda arbetsgivare ställa frågor om din gymnasieutbildning men min erfarenhet är att det är extremt sällan som lägre utbildning spelar någon roll om man söker jobb på den högre utbildningen.
    Jag vill också "påminna om" att Ingenjör är inte (i alla fall i Sverige) en skyddad titel. Att bli "ingenjör" kan man efter många olika utbildningar och de behöver inte ligga på universitetsnivån. T.ex finns många utbildningar till "ingenjör" inom yrkeshögskola; du får gärna kika på några exempel:
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/automations-och-robotingenjör
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/anlaggningsingenjör-järnväg
    yhguiden.se/utbildning/kyh/anlaeggningsingenjoer-infrastruktur-miljoe-och-klimat

    Studie- och yrkesvägledare