James
    Hej, jag vill bara fråga om det finns nåt sorts prioriteringssystem eller nåt sånt för förstahandssökande? Jag vet att dem implicit prioriteras men finns det nåt mer?
    • Anna : Till vilken utbildning - menar du? Är det på högskolenivå eller en annan sort utbildning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej James, av din fråga framgår inte vilken utb du menar, men du har taggat frågan med "högskola", så gissar jag på att din fråga gäller ansökan till högskoleutbildningar.
    Och så är mitt svar: det är endast i Undantagsfall*** som kravet ställs att du har högskoleutbildning som ditt första alternativ.
    *** - alltså, om AU, alternativt urval, finns och då kan kravet ställas att man söker till den utb.i första hand, annars får man inte delta i AU. Om AU - var god läs på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Annars fungerar det så här:
    bedömning görs om du är behörig till alla de utbildningar som du söker. Obehöriga får svar OBEHÖRIG och deltar inte i konkurrensen. Man kan vara behörig till en del av alternativen och obehörig - till andra utbildningar (om utbildningar har olika krav på särskild behörighet).
    Till de alternativ som man sökte och bedömdes som behörig, prövas man till första (högst prioriterat) alternativet först. Om man inte kommer in, ställs man i RESERV och får reservnummer. Sedan prövas man till andra alternativet, och så vidare.
    Antagning.se kan anta till 150% av studietakt, alltså till en heltidsutbildning och samtidigt till ännu halvtid.
    Om du i din ansökan har endast 100%studietakt (alltså alla utbildningar du söker går på heltid), kan du bli ANTAGEN till endast ett alternativ. Annars kan du bli antagen till flera utbildningar (t.ex till 6 st. kurser som var och en går på 25% av studietakt).
    Du kan med fördel läsa på www.antagning.se och även ringa till dem och fråga det du undrar över; tel.tid vardagar kl.9-16 och tel.nr 0771-550720