Maryam
    Hej!

    Jag går andra året på gymnasiet, Naturvetenskapsprogrammet.
    Jag läser för tillfället inte moderna språk, men däremot så läser jag mitt modersmål Arabiska. Men jag skulle vilja läsa mitt modersmål som moderna för att få meritpöangen. Därför så undrar jag om det går. Min skola erbjuder inte undervisning i arabiska som moderna språk. Men i en annan kommun (Uppsala kommun) så erbjuds prövning i arabiska (moderna språk), min gymnasiesskola tillhör annan kommun (inte Uppsala kommun), men båda tillhör samma län . Jag bor även Uppsala kommun (om det har betydelse för min fråga). Jag har kontaktat den som i ansvarig för att göra prövning i arabiska och han är en legtimerad lärare i arabiska, han sa att det inte fanns något problem att jag skulle göra det och det enda skolan behöver göra är att betala en avgift och därmed beställa en prov. I provet kan man visa om man uppnår de olika kraven.

    Men jag undrar är det möjligt? Kan skolan göra på detta sätt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam,
    din gymnasieskola och alla andra gymnasieskolor kan köpa kurser från "utanför" skolan, t.ex på andra gymnasieskolor. Dock gör de sällan det. Detta pga det kostar pengar och är "besvärligt" med administration kring "det hela"... och man kan tänka att en prövning kostar inte så mycket och ger inte så mycket extra-arbete för skolans personal att ombesörja, men det finns också en viktig Rättvise-aspekt: om du får - så borde alla andra elever få också och tänk dig att varje elev på din gymnasieskola ska göra prövning i någon kurs utanför skolan - det blir enorma kostnader för din skola och väldigt mycket administration kring det: kursen måste skrivas in i din individuella studieplan; betalning måste genomföras... du kanske behöver vara ledig från skolan på prövningsdagen, du missar då lektionerna på skolan den dagen; någon måste tänka på att iNTE rapportera det till CSN - för att du förlorar i så fall studiehjälpen /vid olovlig frånvaro på 4 timmar måste gymnasieskola rapportera till CSN och studiehjälpen dras in/ - och om din skola ändå "rappporterar in dig" till CSN - då blir en en långvarig jobbig process att få tillbaka din studiehjälp... där även personal på CSN får jobba med detta + att du blir orolig och i bästa fall får månadsutbetalning bara en månad senare... kan dröja flera månader.

    Gymnasieskolans uppgift inkluderar inte att se till att eleverna får meritpoäng. Gymnasieskolans uppgift är att ge eleverna möjlighet att läsa kurser för att kunna uppnå kraven för examensbevis; inget säger att skola är skyldig att erbjuda några kurser som ger meritpoäng, över huvudet taget. Man kan ha tur och får läsa kurser som ger meritpoäng; alla elever har inte sådan tur; man kan alltså inte räkna med det.
    Det går också att uppnå max i merit utan merit för moderna språk. Man kan också få högt meritvärde utan meritpoäng, t.ex vid A-betyg i alla kurser får man jämförelsetal på 20.0 och det är detsamma som om man fick B-betyg i alla kurser och max i merit 17.5 plus 2,5.

    Sammanfattning:

    DIN SKOLA /REKTOR/ KAN KÖPA PRÖVNING FÖR DIG PÅ EN ANNAN SKOLA och jag blir väldigt glad om det blir så; dock blir jag inte förvånad om du får Nej, det går inte! som svar på din fråga.

    Vänligen

    ANNA