Kaito
    Hej, jag gick ut gymnasiet i år och har som mål att komma in på HHS och för att komma in med relativt god marginal på endast merit krävs det att jag höjer mig i två ämnen Ma2b och Ma3b, varav jag fick D i 2b och F i 3b utav personliga och "strategiska" skäl.

    Utifrån detta hade jag tänkt mig börja plugga 2b på Komvux då det vore rimligast att börja med den mildare varianten men jag som levt under en sten sen jag kan minnas, fick beskedet att jag inte var behörig till kursen då jag redan var godkänd.
    Då tänkte jag ansöka för en prövning direkt efter jag fick beskedet men klassiska jag var precis en dag för sen utan några reservplatser kvar. Dessutom har jag massa saker belamrade inom de kommande månaderna vilket var varför jag ville plugga 2b och sedan plugga 3b på vårterminen.

    Då har jag två alternativ;
    1. Gå Komvux för Ma3b och sedan under vårterminen göra en prövning på Ma2b. Risken är att jag potentiellt skulle få ett betyg som jag inte är nöjd med i Ma3b och därmed göra en prövning för det.

    2. Denna hösttermin investerar jag i en rekommenderad Ma2b-bok och pluggar. Sen på vårterminen ansöker jag för prövning i Ma2b plus Komvux för 3b.

    3. Investerar i en ma2b bok denna termin. Gör prövning på Vårterminen och därefter på höstterminen 2023 ansöka Ma3b på Komvux.

    Sammanfattat är alternativen detta.
    1: Irreguljär svårighetsgrad då HT22 är ma3b plus annat och VT23 är mindre stressande.
    2: Tid åt annat HT22 plus preliminärt pluggande för 2b och sedan prövning + Komvux VT23
    3: Tid åt annat HT22 plus preliminärt pluggande för 2b. Prövning för 2b VT23 och sedan Komvux för 3b HT23.

    Har ni några tips, förslag, synpunkter eller kommentarer på hur jag ska gå till väga för detta är ni mer än välkomna att skriva.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kaito,
    mattekurserna finns upplagda på www.matteboken.se - så du behöver kanske investera i en mattebok, det finns gratis att tillgå. Att du inte är "behörig" att läsa om en kurs i vilken du redan har ett godkänt betyg är mycket vanligt (normalt kan man säga... då komvux får inte ta in på kurser i vilka personen redan har tillräckliga kunskaper och E-betyget är bevis på tillräckliga kunskaper, och du har högre, du har D... så det är inte alls konstigt att du inte fick plats på en komvux-kurs).
    Mitt förslag är att du pluggar matte 2 med hjälp av matteboken.se - se matteboken.se/lektioner/matte-2 samtidigt som du ansöker om att på komvux läsa matte 3b. Utan godkänt betyg i matte 3 är du inte behörig till utbildningar inom ekonomi på de svenska lärosätena (högskolorna och universiteten), så det är det viktigaste att du får godkänt betyg i matte 3. Läs matte 3b i låg takt, 25% av studietakten, alltså på 20 veckor som är lägsta takten man brukar få läsa gymnasiekurserna på komvux i.
    Om du redan idag börjar plugga/repetera matte 2 och börjar så snabbt som möjligt läsa matte 3 (mitt förslag är att du läser i låg takt, så att du verkligen har tid och ork att ägna åt studierna), så tycker jag är det bästa förslaget jag kan ge. Sedan ser du vilket betyg du fick i matte 3b och om du då vill göra prövning i matte 2.
    Ang.prövning i matte 2 så kanske du kan göra prövning i matte 2a, inte i 2b ... fråga på HHS om de accepterar/godkänner att du kommer ha prövningsbetyg från matte 2a. Saken är den att HHS är en privat skola som har rätt att bestämma sig för annorlunda regler vad gäller behörighet och antagning.
    Till de statliga svenska högskoleutbildningar är det helt OK att inkomma med prövningsbetyg som tillägg till examensbeviset i en annan matte-spår. Om du söker till utbildning på ett statligt lärosäte och har i ditt examensbevis kursen matte 2b, så är det helt OK att höja det betyget genom prövning i matte 2a (a-spår är lite enklare/lättare och är därför lättare att få högre betyg i).
    Jag förstår att du har som mål att komma in på just HHS men fundera över möjlighet att komma in på andra utbildningar också. Det är bra att ha "plan B". Du kan också titta även på yrkeshögskoleutbildninarna - www.yhguiden.se
    Några exempel på yh-utbildningarna:
    utbildning/fei-foretagsekonomiska-institutet/key-account-manager
    utbildning/yrkesakademin/marketing-automation-specialist
    utbildning/ihm-business-school/customer-data-developer

    Studie- och yrkesvägledare