Ellen

    Hej! Jag har haft matte 2a detta år, men har inte kunnat gå på lektionerna pga psykisk ohälsa. Min lärare har redan nu sagt att jag kommer få ett F, eftersom jag inte har gjort några prov. Jag har anmält mig för prövning i matte 2a till augusti. Jag har sett till att jag får behålla min bok, miniräknare och digitala hjälpmedel under sommaren. Men nu undrar jag hur jag ska lägga upp mitt plugg. Jag ska försöka utgå från den planeringen vi haft så att jag får med alla moment. Ska jag utgå från skolverkets kunskapskrav? Har ni några tips på hur jag jag lägga upp min planering? Det blir ju extra svårt eftersom jag inte varit på på lektionerna. Detta är min första prövning. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    SYV är inte mattelärare och har egentligen inte några proffs-kunskaper i hur man ska undervisa i matematik (eller i något annat ämne). Jag kan tipsa om www.matteboken.se där kurserna är upplagda för självstudier (eller repetition). Just matematik 2 finner du på matteboken.se/lektioner/matte-2

    och om allmänna tips om studieteknik.
    Fråga gärna din mattelärare om hur du på bästa sättet kan lägga upp plugget.
    Jag undrar om du skulle kunnat gå om kursen (alltså gå på lektionerna under nästa läsår). Du får gärna fråga om det på din skola.
    Jag undrar också: behöver du matematik 2, kanske för behörighet till högre studier? eller varför behöver du godkänt betyg i den kursen?
    Om du går på ett yrkesprogram, kan du med F i matematik 2 (eller utan betyget i matematik 2) få ut examensbevis.

    LÄNKTIPS
    gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik