Linnea
    Jag går i sista året i gymnasiet (3) och har valt att läsa programfördjupningen matte 5. Fick precis reda på mitt resultat på kursprovet och det blev E. Har rätt bra betyg i andra ämnen och är rädd att detta betyg ska dra ner hela mitt meritvärde. Kan jag välja att ta bort betyget eftersom det är en tillvalskurs? Eller finns det andra lösningar?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea;

    även om matte 5 är en "tillvalskurs" så är den Obligatorisk för dig - detta pga ett visst antal "poäng" måste läsas i kurser som får på just ditt program läsas som programfördjupande; det är olika listor på vilka kurser som får läsas som programfördjupande på olika gymnasieprogram.
    Jag vet inte vilket program du läser /för det skriver du inte i din fråga/ men eftersom matte 5, som du själv skriver, är en Programförjupande kurs - då antar jag att den får läsas inom den kategori på just ditt program.
    Eftersom din gymnasietid är snart slut (du läser år 3) då hinner du inte göra någonting åt saken, är jag rädd.
    Skulle du haft ett år kvar på gymnasiet, så kunde du kanske be att få läsa någon extrakurs, som U-kurs, utökat program och "byta ut" i så fall... men nu finns det ingen tid för dig; och - för det andra - ger matte 5 meritpoäng (eller i alla fall Kan Ge meritpoäng) och om en kurs ger dig meritpoäng >> räknas också betyget i den kursen i Jmf, jämförelsetalet; det är en regel som du inte kan kringgå.

    Exempel:
    vi säger att eleven har alla A betyg men E betyg i matte 5 och i GA, gymnasiearbete.
    Betyget i GA räknas inte in. Jämförelsetal blir 19.6 (om eleven hade A betyg även i matte 5, skulle Jmf varit 20.0). Personen söker till en utbildning där matte 4 krävs för särskild behörighet, t.ex läkarprogrammet, och då ger matte 5 + 1.0 meritpoäng; på så sätt blir Meritvärde 19.6 + 1.0= 20.6
    Skulle inte personen haft godkänt betyg i matte 5, kunde hen ej tillgodoräkna sig + 1.0 "i merit".
    Läs mer om reglerna kring meritpoäng för dig med Examensbevis på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    • :

      Tack för svaret! Jag går naturvetenskapliga programmet och har läst 300p individuellt val och 300p programfördjupning, så matte 5 är inte den enda programfördjupande kursen. Gör det någon skillnad? Alltså om jag kan byta ut eller inte eftersom jag har tillräckligt med poäng.

    • Anna : Examensbevis bör utfärdas enligt den individ.studieplanen som ej kan revideras retro-aktivt. Det är inte meningen att examensbevis ska ändras precis innan utfärdandet, endast i syfte att ge högre meritvärde; detta enligt rekommendationer från Skolverket. Jag skriver nu också ett nytt svar på din fråga.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är ytterst rektor på din skola som "äger" frågan.
    Viss regler får ej "rubbas", ex. måste dina kurser rymmas i en viss "programstruktur"; se längst ner på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf

    Rekommendationen från Skolverket är den att man ej bör "fixa-och-trixa" med syfte att ge eleverna högre meritvärde; utan man ska pro-aktivt (framåt) skriva in kurser som ska påbörjas - senare - in i elevens Individuella studieplanen; sedan utfärdas examensbevis (om eleven uppnår kraven) enligt hur studieplanen för den eleven såg ut. Studieplanen bör ej revideras retroaktivt. det säger Skolverket.
    Men, med det sagt, så känner vi till exempel när gymnasieskolorna har ändå "fixat-och-trixat" (oftast då för att kunna ge eleverna Examensbevis (och inte studiebevis, som inte ger behörighet till eftergymnasiala studier, över huvudet taget), men även när syftet är att fixa högre meritvärde.
    Vi kan inte uppmuntra att gå enligt skolverkets rekommendationer; men vi kan inte heller förbjuda enskilda skolor att agera som de gör.
    Ytterst är det rektorn som är ansvarig.
    Dock kan det vara överenskommet på din skola att SYV på din skola tar fram underlag och rektor endast kontrollerar och skriver under... men ansvar ligger ändå på rektorerna.
    Om det i ditt fall skulle vara möjligt att på ngt. sätt fixa högre meritvärde för dig, eller inte - spelar ingen roll, om din skola följer skolverkets rekommendationer och därför inte ens försöker ändra studieplanen retroaktivt.
    Jag hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!
    Lycka till!
    ANNA
    P.S: inom Individuellt val är det 200 poäng (du skriver 300p., vilket ej kan stämma).