S
    Hej. Jag har precis börjar första året på gymnasiet och går idrottsspeciallisering samtidigt som jag går vanligt gymnasieprogram.
    Jag undrar om jag kan gå på en prova-på-dag på ett gymnasium i annan ort även fast jag redan går i gymnasiet? Eller funkar det endast att elever i åk9 får ha sådana dagar?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna,

    tanken med att gå på en prova-på dag på en gymnasieskola är att man ska bestämma sig om man ska söka till den gymnasieskolan /eller inte/.

    Om du funderar på att ev. söka till den gymnasieskola, som du vill gå på prova-på dagen, då tycker jag det är helt OK; men annars - om du inte vill byta från din nuvarande gymnasieskola - varför skulle du vilja gå på en prova-på dag?

    Om du vill byta till en annan skola, utan att behöva söka om - till åk1 på nytt, då är du beroende av rektors beslut /och om ledig plats finns/; men om du vill söka till åk1 till nästa höst, vilket är din rättighet att göra - då konkurrerar du om plats, på nytt, med dina "gamla" grundskolebetyg.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp,

    Julia SYV