Sara
    Hej!
    Jag har utländska gymnasiala betyg och vill höja mitt meritvärde genom att läsa modersmål kurser 1 och 2 och aktiv två språkighet (persiska). Jag har ämnet persiska i min utländska gymnasiala meriter. Undrar om de här 3 kurser kan höja mitt meritvärde?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Har du redan fått svar om du är behörig till den högskoleutbildning som du vill söka i Sverige? Har du både Grundläggande och Särskild behörighet? Det är de viktigaste frågorna att få svar på för att som obehörig, kan man ej komma in på högskola/universitet i Sverige.

    Det som gäller för dig med utländska gymnasiebetyg vid ansökan till högskoleutbildningar i Sverige, kan du läsa här>>

    Läs också på s.3 i det här dokumentet>>

    Det kan hända att du redan nu har det högsta möjliga meritvärde, som är 22,5 och i så fall går det inte att höja mer.

    Du skriver att du har ämnet "persiska" i dina gymnasiala betyg från utlandet. Och nu vill du läsa persiska för att höja dina utländska betyg. Tyvärr så kan inte jag så här på "raka arm" ge dig ett tydligt svar på din fråga. Tänk på att det finns också kurser i Moderna språk (persiska) 1 - 7 (sju steg), 7 st. 100-poängskurser.

    Jag råder dig läsa info på länkarna som jag skickar nu (ovan) och om du inte hittar info där, ta med dig dina betyg till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Den SYV kan vid behov kontakta Antagning.se och ställa konkreta frågor till dem. Det är lättare om man har dina betyg "på bordet". Jag hoppas att betygen är på engelska eller översatta till svenska.

    Andra tips: På Arbetsförmedlingen kanske de har någon anställd som kan persiska och kan hjälpa till, t.ex genom att göra en snabb översättning/uppskattning (som inte blir officiell, men ändå kan ge viss vägledning i hur du bättre går vidare). Arbetsförmedlingen kan också besluta skicka dina betyg till översättning (och i så fall slipper du själv betala för översättning).

    Du kan också själv ställa frågor till Antagning.se - det är där antagning till högskola/universitet sker och deras tolkning av reglerna gäller, här >>> hittar du kontaktuppgifterna.

    Jag hoppas att mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA

    • : Tack så mycket för din svar. Jag har både grundläggande och särskild behörighet till arkitektprogrammet. Jag vill bara höja mitt meritvärde. Jag frågade antagning.se om kurser i modersmålet kan höja mitt meritvärde och de sa att jag ska vända mig till en studievägledare. Jag visste inte att det finns kurser i moderna språk (persiska) . Som sagt det står ämnet persiska under mina utländska merit på antagning.se websidan. Modersmål kurser i moderna språk (1-7) står i listan över de kurser som kan höja mitt meritvärde (på antagning websidan) . Jag undrar om de kan höja mitt meritvärde trots att jag har ämnet persiska i mina utländska meriter.
    • Julia : Ämnet "modersmål" och ämnet "moderna språk" är i svenska laroplaner olika ämnen. Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig.
    • : Tack så hemskt mycket julia.
    • Julia : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det finns följande kurser i "persiska", som du skulle kunna läsa eller göra prövningar i:

    Modersmål (persiska) 1

    Modersmål (persiska) 2

    Aktiv tvåspråkighet (persiska)

    Persiska 1

    Persiska 2

    Persiska 3

    Persiska 4

    Persiska 5

    Persiska 6

    Persiska 7

    Alla de kurser Persiska 1-7 går under "rubriken" Moderna språk /och inte Modersmål/. Att persiska just för dig är ditt modersmål spelar i detta fallet ingen roll. Jag, som inte har persiska som modersmål, kan läsa eller göra prövning i Persiska 1, 2... 7 och få betyg som motsvarar mina kunskaper i ämnet "Moderna språk (persiska)". Nu gäller det bara att lista ut vilka av de 10 kurser som eventuellt skulle hjälpa dig att höja ditt meritvärde.

    Det är totalt 10 kurser. Det kostar 500 kr per prövning. Om du gör prövningar i alla de 10 kurser, skulle det kosta 5000 kr. Det är givetvis onödigt att göra prövningar i kurser som inte kommer att höja ditt meritvärde.

    Jag ska nu försöka få svar från en sakkunnig. Återkommer så fort jag har ngt. svar tll dig.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Nu har jag pratat med en sakkunnig som ger följande råd: ring 0771-550720 och uppge ditt personnummer och när du kommer fram till en telefonist säg direkt att du behöver prata med en Handläggare. Handläggaren kan på ditt personnummer se vad som finns registrerat i "ditt ärende".

    Om det vore så att det inte fanns möjlighet att få svar från en Handläggare om exakt vilka kurser som kan höja ditt meritvärde, då gissar jag på att det är kurser i Moderna språk (inte modersmål) som heter Persiska 1 - 7 (sju kurser) som du kan läsa eller göra prövningar i och höga betyg i de kurser höjer ditt meritvärde. Hur mycket de kan höja ditt meritvärde, kan inte vi här på Fråga SYV svara på, det kan också bero på "hur du har registrerat din ansökan", vilken information som du uppgav till Antagning.se

    Sedan kan det bli svårt att hitta var du kan läsa eller göra prövningar i Persiska 1 - 7. Var i Sverige bor du? Skulle du kunna resa långt och betala 500 kr per prövning? Prövningsavgift, tror vi, kommer att höjas, men vi vet inte när eller hur mycket. Du kan, om du vill, börja med att undersöka om det är för dig möjligt att läsa eller göra prövningar i Persiska 1-7. Om du inte hittar någonstans du kan läsa eller göra prövningar i de kurser, då spelar det ingen roll att betyg i de skulle kunna höja ditt meritvärde, om du inte kan få de betygen.

    Det finns alltid möjlighet att göra Högskoleprovet och för varje gång du gör HP finns det chans att du får högre resultat på HP och kommer in på din utbildning i HP-urvalsgruppen.

    Om du hittar någonstans där du kan läsa Persiska 1-7 eller göra prövningar i dem, kan du i så fall innan du betalar prövningsavgift eller påbörjar läsa, ta kontakt med Handläggare på Antagning.se och få det bekräftat att du inte kommer att läsa eller göra prövningar "i onödan".

    Vår erfarenhet säger, tyvärr, att det kan vara rätt så svårt att hitta var man kan läsa eller göra prövningar i olika moderna språk, tyvärr. :(

    • : Hej igen!
    • : Jag frågade antagning.se och de sa att alla övernämnda kurser kan höja mitt meritvärd. Det meritvärde som antagnin.se har räknat för mig är 21,59 .Om jag gör prövningar i moderna språk (persiska 1-7) och får sju A betyg kommer mitt meritvärde att bli mer än 22,5 . Jag räknar det enligt formel för meritvärde på antagning.se . Varför är det så?! ( prövning i moderna språk (persisk) kan man göra i göteborg.
    • : Mitt utländska meritvärde är 19,10 och jag har C i svenska1 och svenska3 och B i svenska 2 samt C i Engelska 6 . Om jag räknar sju A betyg blir mitt meritvärde 22,57 !!!
    • Milla : Meritvärde kan inte bli mer än 22.5. Det kommer i så fall att "avrundas neråt" och bli 22.5. Varför formeln inte stämmer i ditt fall, är det bäst att ta upp med Antagning.se Lycka till med prövningar!
    Läs alla kommentarer