Mizo

    Hej jag går i 2an på gymnaiset i samhälls programet, jag fick nyss reda på att jag fick godkänt på nationella provet. Och alla har sagt sålänge man har godkänt i nationellan så klarar man av kursen, men jag har fått f på alla vanliga proven då snacka jag med läraren, svaret jag fick tillbaks var att man behöver minst 10 poäng om man har klarat alla andra prov men om jag har fått f på de så måste jag få minst 13 och det är det jag fick. Nu får jag information från min lärare att det inte räcker och jag måste göra typ 3 prov till för att klara kursen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är inte reglerat i detalj exakt hur betygssättningen bör ske i varje enskild kurs - så svarar skolverket; du kan själv ringa till skolverket och fråga om det (tel.nr till skolverkets upplysningstjänst är 08-52733200). Det är lärarens kompetens att sätta de rätta betygen men ytterst ansvarig på en skola är rektorn. Varje skola har ganska mycket makt i exakt hur betygssättningen ska gå till. Mitt råd är att du försöker skaffa sig så bra kunskap som möjligt och att du så gott det går följer alla de anvisningar som läraren ger dig. Lycka till i dina studier!

    Studie- och yrkesvägledare