Tobias
    Till Jägmästarutbildningen krävs bla. Fysik 1a, Biologi 2 och Kemi 2. Om man har läst Naturkunskap 2, behöver man ändå läsa fysik 1a, biologi 1 och kemi 1? I de utbildningar som kräver ex. fysik 1a brukar ju natur 2 fungera lika bra istället. Funkar det åt båda hållen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tobias; tyvärr går det inte att bli behörig med betyg i Naturkunskap 2 - till Jägmästarprogrammet.
    Naturkunskap 2 är en lika stor kurs som Kemi 2, till exempel... eller som Biologi 1. Fysik 1a är större (i omfattningen - 50% större) kurs än nk2.

    Alltså, i Naturkunskap 2 ingår det DELAR AV kurserna fysik1a, kemi1 och biologi 1 (max en tredjedel av vardera av de kurserna) därför att man läser nk2 med 100 st. undervisningstimmar och man läser samtidigt fysik1a, kemi1 och biologi 1 på 350 st. undervisningstimmar. Man kan omöjligen lära sig lika mycket inom de ämnena på 100 timmar som på 350 timmar.
    Därför funkar det endast å ena hållet, kan man säga: alltså, om någon utbildning kräver godkänt betyg i Naturkunskap 2 och man redan har godkända betyg i alla 3 kurser - Fysik1a, Kemi 1 och Biologi 1, då behöver man inte läsa nk2.

    • : Hej! Jag förstår att Naturkunskap i sig inte räcker för att komma in på Jägmästarprogrammet. Men frågan är om jag måste läsa både biologi 1 och biologi 2 eller om natur 2 täcker upp för biologi 1 så jag bara behöver läsa biologi 2?
    • Anna : Jag har i mitt svar (ovan) försökt förklara. ... ang. behöver läsa biologi 1 eller inte så är det så att genom nk2 har du kunskaper i ca en tredje del av innehållet i Biologi 1. Med det sagt, krävs det ju ändå inte betyg i Biologi 1, utan i Biologi 2. Därför: om du på något sätt kan skaffa dig godkänt betyg i Biologi 2 (t.ex genom en prövning), så är det OK. Komvux brukar, dock, inte ta in att läsa Biologi 2 om man ej har godkänt betyg i Biologi 1 (därför att de vill inte chansa; de tycker att risken är stor att man hoppar av eller får F i fall man ej har tillräckliga förkunskaper). Konstigt nog, kan man på ungdomsgymnasiet läsa Biologi 2 om man fick F betyg i Biologi 1... det är inte alltid så logiskt alla ggr!
    • : Tack för ett förtydligande!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer