Sandra
    Jag skulle behöva hjälp, jag har inte riktigt förstått hur de funkar med betyg och poäng fällande högskola

    Jag vill plugga till socionom och jag undrar i vilka städer kan man göra det? Och vad behöver jag göra med mina betyg ?
    Jag studerade samhällbeteende och har F i svenska 2 och matte 2b ( godkänd i svesve01, 03 samt matmat01b)
    Hur ska jag gå tillväga ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    med de betyg du har så gissar jag på att du fick ett Studiebevis. Och du behöver få Examensbevis. Du måste vända dig till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd och göra studieplanering med syv. Du behöver läsa svenska eller svenska som andraspråk 2 och matematik på nivå 2. Du kan läsa eller göra prövning i matematik 2a, som är en lite lättare kurs än 2b. Det går bra att ta in matte 2a i ett examensbevis från komvux.

    När du får examensbevis med godkända betyg i sv eller sas 2 och matte 2 - blir du behörig att söka till socionomprogrammet.
    Socionomprogrammet brukar finnas på ett stort antal högskolor och universitet. Men utbildningsutbudet kan också ändras... så det är i dagens läge inte lönt att titta på exakt var du ska söka till socionomprogrammet; - men det är inte förbjudet, givetvis, att titta på utbildningsutbud som finns idag - www.studera.nu är högskolornas gemensam hemsida; och www.antagning.se är en sida där man gör ansökan till högskolestudier.

    Idag är du inte behörig att söka till socionomprogrammet på högskolenivå. Du kan samtidigt som du planerar att komplettera för behörighet, även ta och titta på vad som finns inom yrkeshögskolan; det är ofarligt att göra ansökningar till YH. Man behöver inte tacka Ja till erbjuden studieplats. Och det som är bra med YH är bland annat att man kan komma in även som obehörig.

    Så kika gärna på www.yhguiden.se och gör några ansökningar (det är frivilligt att söka utbildning men jag rekommenderar att du överväger att göra det för att det kan inte skada; finns inga nackdelar med att söka till flera utbildningsalternativ).

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Tack så mycket för snabbt svar Mikael !!
    • : Och ja , de är ett studiebevis som du säger . Ska prata med
    • : Komvux !
    • Mikael : ok, bra!Vänd dig till Komvux & lycka till! :)
    Läs alla kommentarer