Doris

    Hej, Jag undrar hur det funkar mad meritpoäng och meritvärde. Om jag vill söka ett program på universitetet som kräver fysik 2 och jag läser både fysik 1 och 2 kommer betygen på båda kurserna räknas in i mitt meritvärde? Eller räknas kurserna som krävs för behörighet bort, alltså att de betygen inte "spelar någon roll"? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Om utbildningen kräver fysik 2, då kommer betyget i fysik2 alltid räknas in i ditt snittbetyg och på så sätt påverka ditt meritvärde (oavsett om kursen fysik2 ingår i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux eller om den kursen finns utanför examensbeviset).
    Däremot spelar det stor roll om kursen fysik1a ingår inom ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux eller inte.
    Exempel nr.1
    I elevens examensbevis från gymnasiet ingår kursen fysik1a /inom programmets 2500poäng/ - det betyget, alltså i fysik1a, räknas in i elevens snittbetyg precis som alla andra kurser från elevens examensbevis (med undantag av gymnasiearbete).
    ***
    Exempel nr.2
    I elevens examensbevis ingår INTE fysik1a. Men eleven behöver fysik 2 för behörighet till "sin utbildning". Eleven läser fysik1a och sedan fysik 2. Betyget i fysik2 räknas in i elevens snittbetyg (för att den kursen krävs för särskild behörighet), men betyget i fysik1a räknas inte in (för att den kursen krävs ju inte för behörighet och ingår inte heller i elevens examensbevis).

    Studie- och yrkesvägledare