Matilda

    Hej! Jag har på senaste tid kommit på att jag gärna jobbar inom kriminalitet, med offer utsatt för brott osv. Jag är riktigt skol less och vill inte gå samhälle etc, utan ett yrkesförberedande och utbilda mig senare på universitet. Jag vill inte gå humanistiska. Jag har sökt hotell och turism programmet nu dock, hur gör jag nu eftersom jag vet att det jag vill hålla på med handlar om samhälle/kriminalitet. Dock vill jag verkligen ut i världen framtiden så finns det något sätt att ändå läsa HT och lösa det med det jag vill bli?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,

    kom du in på gymnasiets Hotell och turismprogrammet (HT)? är du antagen på den utbildningen och tackade Ja?

    HT ha två inriktningar: Hotell-och-konferens & Turism-och-resor, vilken av de ska du gå? Oavsett vilken utbildning man går på gymnasiet, läser man många gemensamma kurser (alltså alla läser svenska, engelska, matematik, samhällskunskap, historia, religion och idrott, till exempel).

    När du skriver att du vill jobba "med offer utsatta för brott" tänker du då som Advokat? eller som Sjukvårdare/med.personal? eller som DO, som Polis eller som Psykolog? eller på ngt. annat sätt?
    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se - där finns över 2.000 yrken beskrivna. Vissa av de är "reglerade" - strikta regler finns om vilken utbildning man måste ha; många andra är - icke-reglerade (arbetsgivaren bestämmer fritt vem som kan få jobbet).

    Förslag på yrken som du kan kika på:
    yrke/do-diskrimineringsombudsman
    advokat
    beredskapssamordnare
    säkerhetspolis
    säkerhetschef
    yrke/civil-utredare
    brottsforebyggande-samordnare

    Det är inte ovanligt att unga människor ändrar sig flera gånger och ibland till och med "fram-tillbaka" angående vad de "vill bli när de blir stora". Det går att ändra inriktning på sina studier och yrkesval flera ggr i livet. Man kan börja läsa som ganska gammal - t.ex finns exempel på att folk går i pension och kommer in på universitetet - för att de vill lära sig nya saker.
    Det är svårt att ge några garantier ang. vad du kan bli efter gymnasiet... Du kanske ändrar dig flera ggr innan det blir dags...
    Oavsett vad dina mål efter gymnasiet är eller blir, så är det bra att "sköta sig": ha god närvaro och försöka lära sig "allt" på gymnasiet - göra sitt bästa i varje kurs man läser: detta både för att skaffa sig så goda Kunskaper man kan och även höga betyg. Betygen gäller tillsvidare och du kan ha nytta av dem många-många år efter gymnasiet.

    • : Ja, jag är antagen och det är Turism och Resor. Jag vill i princip jobba med offer på så sätt att hjälpa till med anmälan och prata med utsatta. Kanske eventuellt övervakare också.
    • Anna : Med ”övervakare”- vilket yrke menar du då?