J
    Hej! Jag kommer ha 14 i gymnasiesnitt-betyg och ha valen:

    1. Socionomprogrammet
    2. Personalvetarprogrammet
    3. Studie- och yrkesvägledare
    4. Grundlärarprogrammet 4-6

    Har jag ordnat valen i rätt ordning, om man tar hänsyn till mitt snittbetyg, beroende på hur stor chansen är att jag blir antagen?
    • : Om alla dessa är på heltid (jag tror nästan det) så sorterar du dom helt enkelt att du har den som du vill gå helst på 1, näst helst 2, och den som du vill gå minst 3. Om du t. ex. vill komma in på socionom men blir reservplacerad, prövas du på personalvetarprogrammet. Du behöver alltså inte prioritera på det sättet att du måste ha den som har högst antagningskrav först. Du kommer alltså att prövas på nedre val om du inte blir antagen till högre prioriterade val. Rekommenderar dig att göra ändringar redan idag om du ska göra det (antagning.se brukar vara trögt på sista anmälningsdag, alltså imorgon). Läs mer här: https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Anmal-dig-sa-har/Tank-pa-ordningen/ Hoppas du kommer in på det du önskar!
    • : Tack så mycket!
    • : Ingen orsak. Sök gärna också till YH-utbildningar. De utbildningarna har enskild antagning, så den är oberoende av vad du söker till universitet/högskola. Du kan sedan tacka nej till de utbildningar du inte tänker gå. Då har du större val-möjlighet, du minskar inte dina chanser för att du tackat nej till något. Du verkar vara intresserad av att arbeta med människor, så därför skulle jag rekommendera dig att söka till behandlingsassistent, integrationspedagog, och möjligtvis tandsköterska om du är intresserad av vård också. Kolla utbildningar här: http://www.yhguiden.se/
    • : Om du väntar en liten stund får du också ett svar från SYV, de kanske har saker att tillägga (ev. ändra). MVH,
    • Anna : Mycket bra kommentarer fick du från Brendan!
    • : Saknar arbetslivserfarenhet för yrkesutbildningarna. Har sökt till juristassisten/ paralegal. Har ni förslag på flera som har bra framtidsutsikter, inte kräver arbetslivserfarenhet?
    • Anna : Du kan få plats på en Yrkeshögskoleutbildning även utan arbetslivserfarenhet. YH kan ta in upp till 20% av sökande som inte är helt behöriga. Sök alla de YH som du är intresserad av även om du inte är helt behörig, är mitt råd!
    • Anna : Alla Yrkeshögskoleutbildningar har bra framtidsutsikter för att de får lov att starta enbart om arbetsmarknaden är god för just det yrket. Se inte till behörighet så mycket - på YH - utan sök alla dem som du är intresserad av. Sedan kan du försöka skaffa dig behörighet till en viss YH - på sikt - om du är väldigt intresserad av just en viss YH. Praktik kan också räknas som arbetslivserfarenhet. Kan man inte få jobb, söker man praktikplats (som t.ex. Arbetsförmedlingen kan hjälpa till med).
    • : Tack!
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Mitt råd är att du tar som första alternativet den utbildning dit du vill komma in i första hand. Åt dina meriter kanske du inte hinner göra så mycket nu, fast kanske.. ändå.
    Kompletteringar kan man skicka in fram till mitten av juni. Om du läser (på flex eller distans) någon kurs eller för prövning i någon kurs, som höjer ditt meritvärde - kan du höja ditt Mtv.

    Flera råd: sök samma utbildning på flera orter (men du måste så klart kunna flytta om du kommer in).
    sök fler alternativ (det är tillåtet att ha upp till 20 alt till högskola och du kan gott och väl använda alla dem, varför inte?) men så klart bör man inte söka ngt. som man ändå inte tänker läsa.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Jag tycker att man bör lägga sina alternativ i ansökan exakt i den ordningen som man önskar dem... dvs som alternativ nr 1 lägger man in den utbildning som man helst vill komma in på. För att man prövas mot alternativ 1 först (som om andra alternativ inte fanns - över huvudet taget).
    Det är enbart om man inte kommer in på alternativ 1 som man prövas mot alternativ 2 - och så vidare.

    Det är alltså inte lämpligt att lägga den utbildning som man egentligen helst vill komma in på som lägre prioriterad alternativ, utan den lägger man som första alternativet.
    I det avseende behöver du inte ta hänsyn till ditt Meritvärde.

    Men det är smart att tänka lite på Meritvärde i alla fall - för att i fall man ser i statistiken att antagningsgräns brukade i "då-tiden", dvs förut (i fjol och året innan) - ligga mycket högre än det som man själv har, då finns det risk att man inte kommer in och har man alla sina alternativ där man troligtvis inte kommer in, då kanske man behöver "fylla på" med fler alternativ - där antagningsgräns var lägre (samma utbildning på andra orter).

    Bästa hälsningar
    ANNA