Emma
    Utvecklar lite om min situation. Jag har haft psykiska problem sedan årskurs 7, och har aldrig haft 100% närvaro under min högstadietid. Jag missade större delen av 9:an och går i nuläget om 9:an. Dock tvivlar jag på att jag kommer väga upp till en ''normal'' tonårings förväntningar under min gymnasietid på ett nationellt progam, så jag funderar på att gå ett introduktionsprogram. Är det möjligt så vill jag bli behörig till ett nationellt program inom max 1 år, men känner jag mig själv rätt kommer det inte att gå. Så vad händer på ett introduktionsprogram? Kan jag få jobb trots att jag inte gått ett nationellt program?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emma,
    bra att du förklarade din situation, då kan jag ge dig ett anpassat svar - just vad som gäller för dig.
    Om du får godkända betyg från vårterminen i åk9 i följande kurser:
    svenska (eller svenska som andra språk)
    engelska
    matematik
    + fem andra valfria grundskoleämnen
    blir du BEHÖRIG till alla yrkesprogram: Barn/fritids, Restaurang/livsmedel, Handel/Administration... m.fl. Det finns totalt 12 yrkesprogram. Du kan se alla dem och läsa om dem på http://www.gymnasieguiden.se/program/ - bläddra längre ner på sidan där, så ser du alla Yrkesprogram.

    Om du vill bli behörig till ett högskoleförberedande program, måste du få godkända betyg i minst 12 olika ämnen från vårterminen från åk9.

    Det går kanske att anpassa dina studier nu, t.ex. plocka bort några ämnen så att du koncentrerar dig på just dem, som du måste få godkända betyg i - och vilket program vill du i så fall söka till?

    Om du inte blir behörig, så finns det följande alternativ:
    1. gå om åk9 en gång till
    2. gå på IM - på en av följande utbildningar: a) Preparand; b) Programinriktat individuellt val;
    c) Yrkesintroduktion; d) Individuellt alternativ.

    Programinriktat individ.val - där går man i en vanlig klass i åk1 på gymnasiet, men just för det ämnet, som man inte fick godkänt i från nian - läser man extra i en liten grupp eller individuellt med en speciallärare. Svenska är obligatoriskt att ha minst E i från nian för att kunna gå den varianten.

    Preparand - här läser man bara grundskoleämnena (det är som att gå om nian, fast man går på gymnasiet).

    Yrkesintroduktion - här är huvudmålet att lära sig ett yrke under tre år och söka jobb sen.
    Individuellt alternativ - anpassade efter individen studier (med eller utan praktik eller helpraktik).

    Alla de övan nämnda utbildningar är på heltid. Om man är sjukskriven med läkarintyg på deltid, får man givetvis läsa på deltid. Utan läkarintyg kan man också läsa på deltid, men då har man inte rätt till Studiebidrag /1050 kr per månad/. Det är fördelaktigt för dig att ha läkarintyg som sjukskriver dig på t.ex. halvtid. Du kan läsa mer än halvtid om du orkar men du vet då att du kommer ändå få Studiehjälp även om du inte läser heltid.

    Vad vill du jobba som i framtiden? Vissa jobb kräver lång utbildning på hög nivå, men andra kan man få och lyckas med utan lång utbildning. Jag råder dig diskutera saken med kurator på din skola och/eller med en kontaktperson (om du har), som känner dig väl. Ni kan då komma fram till vilket alternativ som passar dig bäst.
    Om du siktar på ett yrkesprogram, skulle du kunna begära reducerat utbildningsplan nu i nian till 8 ämnen för att bli behörig. Det är rektor som fattar det beslutet men oftast går det via kurator eller speciallärare, som motiverar och förbereder beslutet, som sedan godkänns av rektor.

    Du frågar också om du kan få jobb utan gymnasieutbildning och svar som jag kan ge dig att jag hoppas att det går bra: det finns jobb som inte nödvändigtvis kräver fullständig gymnasiekompetens och om man har rätt till extra stöd /t.ex. vid sjukdomsdiagnos/ brukar Arbetsförmedlingen kunna hjälpa till genom att erbjuda arbetsgivaren, som anställer dig, delvis kompensation. Ett annat alternativ är att du startar eget eller hittar arbetsuppgifterna som du klarar av och trivs med och som inte kräver lång utbildning. Exempel på sådana jobb kan vara: butikspersonal, lokalvårdare, servitris/cafebiträde, kundtjänstmedarbetare, bovärd.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig! Återkom om du har andra frågor eller om du vill ha en mer detaljerad förklaring på någon punkt.
    Önskar dig allt väl & lycka till med dina studier och allt annat!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare