Alexandra
    Hej.
    Jag hade dåliga betyg när jag gick ur gymnasiet (2010) med den gamla betygsskalan. Sen har jag läst sporadiskt på komvux sedan dess. Därför har jag vissa betyg i IG-MVG och vissa A-F.

    Jag har fortfarande ca 1250 poäng som fattas för att komma upp i de poäng som behövs för att söka in till universitet.

    Nu fick jag reda på "reell kompetens". Eller bedömning av grundläggande behörigheten. Som jag fattar det för att få grundläggande behörighet behöver du bara ha jobbat + ha gjort vissa grundläggande kurser? Inte skicka in personligt brev och intyg osv.

    Jag tror jag har jobbat mer än halvtid i tre år, så där kvalificerar jag isåfall.

    MEN dom kurser man behöver betyg i är blandade för mig. Man ska till exempel ha betyg i Sv A + Sv B eller Svenska 1,2,3.

    Jag har betyg i Sv A, ingen mer. Behöver jag läsa både 2+3 då?

    Sen läste jag någonstans att man var tvungen att styrka allt detta senast sista anmälningsdag? Betyder det att alla kurser måste va betygsatta i april och arbetsintyg inskickade? Hur är det t ex om man behöver jobba månaderna fram till juli för att komma upp i tre år? Är det försent då? Är det försent att komplettera betyg efter april?

    Ps. Jag har gjort högskoleprov med bra resultat.
    Tacksam för svar på ett långt inlägg

    2 Svar

    Saga SYV

    Hej Alexandra,

    glöm inte Särskild behörighet... Om det till "din högskoleutbildning" krävs även Särskild behörighet, exempelvis kan det vara Matematik B eller 2 eller Naturkunskap B eller 2... då måste du även ha godkända betyg i kurser för Särskild behörighet.

    Ang. detaljerna om arbetslivserfarenhets-månaderna saknas eller om du kan komplettera efter sista ansökningsdagen, så tycker jag du bör bäst svar direkt från Antagning.se - det är ändå deras bedömning som gäller, oavsett vad du får för svar någonannanstans.
    Men jag tänker också så här: du skickar in det du har och kompletterar så fort du kan. Mer kan du inte göra. Och om det sedan visar sig att det inte räckte, då söker du till nästa antagningsomgång.
    Det går ju ändå inte på förhand veta om du kommer in eller inte, även om du har högt resultat på HP; för att teoretiskt sett så kanske högsta HP-resultat som är 2.0 ej räcker... och utlottning får tas i bruk /detta om antal behöriga sökande med högsta hp-resultat i HP-urvalsgruppen blir så stort att platserja ej räcker till alla - då måste de lotta ut platserna/.
    Det är ju plats på högskoleutbildning du vill ha och inte har som mål att påvisa att du är behörig, eller hur? Försök skaffa dig alla de betyg du behöver och skicka in alla betyg/intyg du har - så håller vi tummarna!
    ang. kurser i Svenska - så tror jag du behöver både Svenska 2 och 3. Svenska 2 behöver du 100%... svenska 3 - är jag ganska säker att du också behöver, men är inte "hundra". Börja läsa svenska 2 vilken du 100 procent behöver skaffa dig godkänt betyg i... så ska vi försöka få svar på frågan om även svenska 3 betyg krävs /tror du behöver även det betyget/.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick nu svar från Universitets- och högskolerådet, var god läs nedan:

    Hej,
    Det som gäller då det går att kombinera olika kurser... dvs sökande behöver lägst E betyg i Svenska 2 och Svenska 3 eller i SAS, svenska som andraspråk 2 och 3.

    Hänvisning
    https://bedomningshandboken.uhr.se/svenska-meriter/behorighet/reell-kompetens/gemensam-tillampning-for-grundlaggande-behorighet-enligt-suhfs-rek/

    Vänliga hälsningar
    Antagningshandläggare
    Enheten för handläggning
    Universitets- och högskolerådet

    Detta svar (ovan) tolkar jag på så sätt att du som har godkänt betyg i Svenska A, slipper läsa eller göra prövning i Svenska 1, men du behöver skaffa dig godkända betyg i svenska eller i SAS 2 och 3.