Elvira

    Hej! Jag läser mycket om bristen på behöriga ämneslärare till högstadiet, men jag har svårt att få ihop arbetsmarknadens behov av lärare i vissa specifika ämnen med högskolorna/universitetens utbud på kurser att bli behörig i inom ramen för de de olika ämneslärarprogrammen, här med fokus på åk 7-9. Jag vill gärna läsa till ämneslärare 7-9, i de ämnen som jag tycker om, men skulle också gärna jobba mot åk 4-6 i framtiden då jag har förstått att jag blir behörig även i dessa åldrar med en 7-9 utb... Jag väljer dock bort 4-6 utbildningen eftersom den har en låst ämneskombination med sv, eng och ma (+ valbara ämnen som ex so/no/tk osv). Medan jag inom 7-9 kan välja ämneskombination baserat på personliga preferenser till viss del men ändå få samma åldersbehörighet.. Mitt stora huvudbry nu är att komma fram till vilka ämnen jag ska söka. Det som stör mig mest är att utbildningsalternativen skiljer sig markant från vad arbetsmarknaden efterlyser. Ex.. så efterlyses det en del lärare som helst ska vara behöriga i alla 4 So-ämnena och SV för 7-9. Men så som dagens utbildning ser ut är det inte möjligt att läsa så många ämnen (alla fem?) och bli behörig inom ramen för ämneslärarprogrammet på 4 år. Man kan dock söka tre ämnen ex religionskunskap, historia och geografi ELLER svenska och samhällskunskap. - men alltså inte alla fem ämnena. Detta känns som ett oroväckande moment inför kommande yrkesliv och det känns också svårt att veta hur man ska tänka när man söker in till lärarprogrammet. Hur ska jag tänka när jag nu ska söka in till ämneslärarprogrammet 7-9? När jag väljer att satsa på 4 år av högskolestudier ändå vill jag ju läsa en utbildning som ger mig möjlighet till jobb i framtiden ... Mitt eget favoritämne och största intresse är religionskunskap. Men hur hade ni rått mig att tänka kring val av ämneskombination för att öka mina chanser att få jobb efter avslutade studier? Ämneskombination med religionskunskap som första eller andra ämne? Eller att välja bort religionskunskap helt, och satsa på något annat ämne för att öka chanserna att få ett jobb efter utbildningen? Känner mig vilsen och frustrerad. Har läst olika artiklar, och försökt att kolla upp via skolverkets hemsida, olika universitets som erbjuder lärarutbildningar hemsidor diverse undersökningar och även arbetsförmedlingens hemsida för att förstå hur behov och efterfrågan ser ut inom ramen för ämnena sv/religionskunskap.. och övriga ämneskombinationer. Men hittar bara att det verkar vara brist på matte, no, tk, moderna språk, slöjd, kemi, fysik, svenska som andra språk osv.- stämmer det ? Hoppas kunna få lite vägledning i denna fråga. Det närmar sig ansökningstid till höstens utbildningar och program.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elvira,
    jag håller i mångt och mycket med dig, i princip allt du skriver om upplever även jag att det stämmer.

    Vad gäller ämneskombinationerna och brist på behöriga lärare, så är det tyvärr så att ingen kan veta säkert eller ge ngn garanti... om man tänker så här: du behöver ETT jobb, EN tjänst och rektor vill helst ersätta med dig den läraren som "försvinner" från just den skolan, och göra prognoser är mycket svårt: man vet ju inte om lärare vill gå i förtidspension, eller hur många, inom vilka ämnen och när som blir föräldralediga. Exempelvis: om vi säger att läraren i svenska, historia och religionskunskap på en viss högstadieskola har heltids tillsvidare anställning och hen är i 30-års åldern, hur ska man tänka: kommer hen att utan uppehåll jobba tills hen blir 67 år, eller kommer hen bli föräldraledig för 3 barn (1,5 år i taget) och sedan vill byta jobb, sluta jobba som lärare eller vill gå i förtidspension när hen är 61 år? När just den läraren "försvinner" t.ex på föräldraledighet, då vill rektorn ersätta med läraren som har samma behörighet, erbjuda vikariat på ett läsår. Vikariatet kan sedan bli förlängd, eller inte, vilket kan bero på att en annan lärare med samma eller liknande ämneskombinationer "försvinner" nästa år... eller inte. Hur ska man veta det i detalj? Vem kan på förhand veta vilka och när ska bli föräldralediga, eller i vilka städer de vill bo (vilket kan bero på var make/maka får jobb)?
    Prognoser är mer eller mindre "kvalificerade gissningar". Man kan inte veta det säkert.
    Sedan kan olika förändringar tillkomma, t.ex blev för några år sedan Historia - Obligatoriskt gymnasieämne (förut var det valbart). Detta innebär att fler lärare i historia behövs nu på gymnasiet. - Just sådana förändringar när ngt ämne blir obligatoriskt, borde man kunna planera för genom att öppna fler utbildningsplatser på högskolorna. Men sedan kan det bli så att alla utbildningsplatser ej blir tillsatta för att folk inte vill bli lärare i just historia i den omfattningen som man planerar för... då blir det ändå brist på behöiga lärare sen... Så, det är många faktorer som spelar in. "Summan av kardemumman" är att man vet inte exakt vilka ämneskombinationer och var i landet som det blir lätt eller svårt att få jobb med.
    Mitt råd är därför att du satsar på ditt favoritämne i kombination med svenska, engelska eller matte (just svenska, eng. och matte är ämnena som alla elever, även de som har reducerad studiegång, läser på grundskolan).
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    P.S: FRåGA SYV är forum för frågor om "Alla" yrken (och det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken) och "alla" studier, i alla fall alla svenska studier men det finns många olika skolformer, bl.a även de mindre kända - Yrkeshögskola och KKU och vi är några få personer som då ska kunna "allt om allt", vilket är omöjligt. :( Men vi gör vårt bästa i att ge så bra svar vi kan och för övrigt hänvisar till andra instanser.

    • : Stort tack för din återkoppling! Det känns skönt att få sina tankar och misstankar bekräftade även om ingen kan säga precis hur det kommer bli, med tanke på ovannämnda faktorer och omständigheter. Bra råd och tips! Gav mig lite trygghet i mina egna röriga funderingar.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!

    Frågor och svar taggade med 'beteende' (8 st.)

    • Nora

      Kan man läsa snabbare engelska och engelska alternativ i gymnasiet?

      Hej! Jag undrar om man kan läsa snabbare engelska i gymnasiet? Alltså som att Natur och Teknik läser snabbmatte? Sen undrar jag också om det finns några gymnasium som har Samhäll-Beteende linjen på engelska i Stockholm? Tack på förhand!

      Julia: : Hej Nora, engelska läser man - på gymnasiet - oftast i "vanlig takt"; om man går på ett högskoleförberedande program, läser man Engelska 5 under... Läs hela svaret
    • kristian

      Byta inriktning i åk 2?

      Hej! Jag undrar ifall man kan byta inriktning från media till beteende (samhällsprogrammet) när man går i 2an på gymnasiet. Är det för sent nu eller är det fortfarande möjligt?

      Julia: : Hej Kristian, det är en fråga som du måste ställa till personal på din skola - till SYV, rektor, din mentor. Det beror helt på vilka kurser din skolan kan erbjuda, hur schemat går ihop. Det... Läs hela svaret
    • Student

      Vilken inriktning? Media eller beteende?

      Hej! Jag går i ettan och läser samhällsprogrammet och ska snart välja inriktning. Jag funderar mellan media och beteende, och undrar om mitt val kommer att påverka vad jag kan läsa på högskolan sedan? På media kommer jag till exempel inte att ha naturkunskap, är det en kurs som man måste ha läst...

      : : Hej Amanda,  Vad spännande att välja inriktning! Som svar på din fråga så beror det på om/vad du skulle vilja läsa vidare på högskola/universitet. Som du kanske... Läs hela svaret
    • Ella

      Hur blir jag etolog?

      Hej Jag har varit inne på Linköpingsuniversitet och dom har ett antal kurser inom etologi och jag undrar om man blir etolog efter att man gått dessa eller om man måste ha flera högskolepoäng? Hur gör man då?

      Mikael: : Hej Ella, du får gärna kika på yrket etolog>> på www.framtid.se För övrigt, så rekommenderas det att heIst Iäsa mot Kandidatexamen. Sedan kan man läsa Master, efter... Läs hela svaret
    • Shiva

      Kan man bli jurist om man går Sam Beteende?

      Hej! Jag ska nämligen börja gymnasiet nästa år och jag är säker på att jag vill gå Sam beteende men eftersom jag inte riktigt är säker på vad jag vill bli i framtiden (är dock ganska säker på något inom advokat, jurist osv) fast jag vill inte läsa ekonomi. Jag vill läsa Sam beteende och jag...

      Mikael: : Hej Shiva! Du fick ett mycket bra svar i en kommentar från Brendan. Jag hållet med helt och hållet. Du blir behörig till grundutbildning Jurist på högskola/universitet - om du får godkända betyg på Sam... Läs hela svaret
    • Jahoma

      Färdig efter 3 av 5 åren av psykologprogrammet?

      Kan man få en kandidatexamen om man går de första tre åren av psykologprogrammet istället för fem och bli något som är givande för en arbetsgivare? Alltså finns det tydliga jobb, är man socionom eller beteendevetare?

      Milla : : Hej Jahoma! Jag hoppas att information på http://www.fragasyv.se/info/beteendevetare-ett-program-eller-fristaende-kurser kan vara till hjälp. För övrigt så rekommenderar vi att du vänder dig till... Läs hela svaret
    • Tilda

      Samhällsvetenskap eller beteende?

      Hej! Jag går sam och senast imorgon ska jag välja inriktning. För mig står valet mellan samhällsvetenskap och beteende. Jag vill bli en veterinär (vet att jag går "fel" program), så mitt val kanske inte spelar en så stor roll. Men jag kan verkligen inte bestämma mig! Det lutar mest åt...

      Peter: : Hej Tilda, jag förstår att du står i valet och kvalet. Men det är precis som du själv skriver att din behörighet till vidare utbildning inte hänger på vilken inriktning på SA du väljer. Om du tror att du kan få högre betyg... Läs hela svaret
    • Nils

      Går det att läsa ett ämne inom programminriktning som en utökad kurs?

      Hej SYV! Jag går tredje året på Samhällsprogrammet (Beteende) nu och jag har läst tyska steg 5-7 som utökade kurser. Nu till Hösten fick jag att veta att jag kan använda betygen jag fick i på de kurserna för att skapa ett individuellt anpassat program, där jag läser kommunikations kursen...

      Julia: : Hej Nils, beslut om Individuellt anpassat program måste fattas innan utgången av åk2 på gymnasiet. Syftet med Individ.anpassat program är att en elev inte skall behöva gå om ett vid... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga