Hej! Jag läser mycket om bristen på behöriga ämneslärare till högstadiet, men jag har svårt att få ihop arbetsmarknadens behov av lärare i vissa specifika ämnen med högskolorna/universitetens utbud på kurser att bli behörig i inom ramen för de de olika ämneslärarprogrammen, här med fokus på åk 7-9. Jag vill gärna läsa till ämneslärare 7-9, i de ämnen som jag tycker om, men skulle också gärna jobba mot åk 4-6 i framtiden då jag har förstått att jag blir behörig även i dessa åldrar med en 7-9 utb... Jag väljer dock bort 4-6 utbildningen eftersom den har en låst ämneskombination med sv, eng och ma (+ valbara ämnen som ex so/no/tk osv). Medan jag inom 7-9 kan välja ämneskombination baserat på personliga preferenser till viss del men ändå få samma åldersbehörighet.. Mitt stora huvudbry nu är att komma fram till vilka ämnen jag ska söka. Det som stör mig mest är att utbildningsalternativen skiljer sig markant från vad arbetsmarknaden efterlyser. Ex.. så efterlyses det en del lärare som helst ska vara behöriga i alla 4 So-ämnena och SV för 7-9. Men så som dagens utbildning ser ut är det inte möjligt att läsa så många ämnen (alla fem?) och bli behörig inom ramen för ämneslärarprogrammet på 4 år. Man kan dock söka tre ämnen ex religionskunskap, historia och geografi ELLER svenska och samhällskunskap. - men alltså inte alla fem ämnena. Detta känns som ett oroväckande moment inför kommande yrkesliv och det känns också svårt att veta hur man ska tänka när man söker in till lärarprogrammet. Hur ska jag tänka när jag nu ska söka in till ämneslärarprogrammet 7-9? När jag väljer att satsa på 4 år av högskolestudier ändå vill jag ju läsa en utbildning som ger mig möjlighet till jobb i framtiden ... Mitt eget favoritämne och största intresse är religionskunskap. Men hur hade ni rått mig att tänka kring val av ämneskombination för att öka mina chanser att få jobb efter avslutade studier? Ämneskombination med religionskunskap som första eller andra ämne? Eller att välja bort religionskunskap helt, och satsa på något annat ämne för att öka chanserna att få ett jobb efter utbildningen? Känner mig vilsen och frustrerad. Har läst olika artiklar, och försökt att kolla upp via skolverkets hemsida, olika universitets som erbjuder lärarutbildningar hemsidor diverse undersökningar och även arbetsförmedlingens hemsida för att förstå hur behov och efterfrågan ser ut inom ramen för ämnena sv/religionskunskap.. och övriga ämneskombinationer. Men hittar bara att det verkar vara brist på matte, no, tk, moderna språk, slöjd, kemi, fysik, svenska som andra språk osv.- stämmer det ? Hoppas kunna få lite vägledning i denna fråga. Det närmar sig ansökningstid till höstens utbildningar och program.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Rekommenderad attraktiv ämneskombination för ämneslärare 7-9?
1 Svar
Hej Elvira,
jag håller i mångt och mycket med dig, i princip allt du skriver om upplever även jag att det stämmer.
Vad gäller ämneskombinationerna och brist på behöriga lärare, så är det tyvärr så att ingen kan veta säkert eller ge ngn garanti... om man tänker så här: du behöver ETT jobb, EN tjänst och rektor vill helst ersätta med dig den läraren som "försvinner" från just den skolan, och göra prognoser är mycket svårt: man vet ju inte om lärare vill gå i förtidspension, eller hur många, inom vilka ämnen och när som blir föräldralediga. Exempelvis: om vi säger att läraren i svenska, historia och religionskunskap på en viss högstadieskola har heltids tillsvidare anställning och hen är i 30-års åldern, hur ska man tänka: kommer hen att utan uppehåll jobba tills hen blir 67 år, eller kommer hen bli föräldraledig för 3 barn (1,5 år i taget) och sedan vill byta jobb, sluta jobba som lärare eller vill gå i förtidspension när hen är 61 år? När just den läraren "försvinner" t.ex på föräldraledighet, då vill rektorn ersätta med läraren som har samma behörighet, erbjuda vikariat på ett läsår. Vikariatet kan sedan bli förlängd, eller inte, vilket kan bero på att en annan lärare med samma eller liknande ämneskombinationer "försvinner" nästa år... eller inte. Hur ska man veta det i detalj? Vem kan på förhand veta vilka och när ska bli föräldralediga, eller i vilka städer de vill bo (vilket kan bero på var make/maka får jobb)?
Prognoser är mer eller mindre "kvalificerade gissningar". Man kan inte veta det säkert.
Sedan kan olika förändringar tillkomma, t.ex blev för några år sedan Historia - Obligatoriskt gymnasieämne (förut var det valbart). Detta innebär att fler lärare i historia behövs nu på gymnasiet. - Just sådana förändringar när ngt ämne blir obligatoriskt, borde man kunna planera för genom att öppna fler utbildningsplatser på högskolorna. Men sedan kan det bli så att alla utbildningsplatser ej blir tillsatta för att folk inte vill bli lärare i just historia i den omfattningen som man planerar för... då blir det ändå brist på behöiga lärare sen... Så, det är många faktorer som spelar in. "Summan av kardemumman" är att man vet inte exakt vilka ämneskombinationer och var i landet som det blir lätt eller svårt att få jobb med.
Mitt råd är därför att du satsar på ditt favoritämne i kombination med svenska, engelska eller matte (just svenska, eng. och matte är ämnena som alla elever, även de som har reducerad studiegång, läser på grundskolan).
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
P.S: FRåGA SYV är forum för frågor om "Alla" yrken (och det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken) och "alla" studier, i alla fall alla svenska studier men det finns många olika skolformer, bl.a även de mindre kända - Yrkeshögskola och KKU och vi är några få personer som då ska kunna "allt om allt", vilket är omöjligt. :( Men vi gör vårt bästa i att ge så bra svar vi kan och för övrigt hänvisar till andra instanser.
Frågor och svar taggade med 'lottning' (7 st.)
-
antagning ekonomie kandidat vår?
Hej Kan jag utifrån tidigare år estimera hur mycket antagningspoängen kommer sjunka från urval 1 till 2? Jag har sökt ekonomie kandidatprogrammet i lund och var år har det sjunkit från urval 1 till 2 med minst 0,3 sedan flera år tillbaka. Har en...
Hej,jag kan försöka förklara med ett exempel. Vi säger att antagningstatistik i urval 1 visar 19.2 och i urval 2 - 18.9 (meritvärdet har sjunkit med - 0.3). Då ska man tolka det som så att... Läs hela svaret -
Vad motsvarar meritvärdet?
Hej! Jag undrar vad meritvärdet motsvarar? Är det medelvärdet på merivärden för de som kommit in på ett program eller är det lägsta meritvärdet för de som kommit in på programmet? Hälsningar Emilia
Hej,jag är inte helt säker på exakt vad du undrar över men ska tolka din fråga och ge dig ett svar. Om jag svarar på fel fråga, återkom och förklara mer kring din fråga, OK?... Läs hela svaret -
Hur höga betyg behövs för att kunna studera till läkare i Norge?
Hej hej, Jag har som plan att studera till läkare i Norge. Satsar just nu på Oslos universitet, UiO. Undrar hur höga betygskraven är för att bli antagen. Hur hög merit måste man räkna med att behöva ha? Behövs A i alla ämnen eller kan B...
Hej Freja,ingen vet på förhand hur höga betyg som kommer ge plats på någon utbildning. Antagningsgränser uppstår i konkurrensen om utbildningsplaser.... Läs hela svaret -
Läsa teknisk basår chalmers, även om man har gått teknik programmet?
Min son funderar på att göra så, for att få komma in på Chalmers. Han har i dagsläget inte så höga betyg. Finns där några sätt att höja sina mattebetyg från gymnasiet? Han har redan gjort högskoleprovet for att...
Hej Vivianne!du frågar bl.a om möjlighet att höja mattebetygen från gymnasiet och man får söka läsa på komvux, men har man redan godkända... Läs hela svaret -
Hur fungerar antagningspoäng?
Hej! Jag hade en fråga angående antagningspoäng. När man tittar på antagningsstatistiken på https://statistik.uhr.se/ så står det att antagningspoängen för till exempel juristprogrammet för HT2019 är 20.80. Innebär detta...
Hej Roland,om det står att men med meritvärde 20.80 kom in på en viss utbildning förut - så var det så då (vid den antagnings-omgången). Hur det blir framöver, vet man inte -... Läs hela svaret -
hur många kommer in om en utbildning har antal platser 20 ?
Hej! Jag undrar hur många tar en utbildning in på programmet ifall en utbildning har antal platser t.ex vi säger 20 och så söker 50 till programmet hur många tas in då? Vad händer ifall alla har lika i merit? Lottar man då? Om vissa personer har högre betyg vet jag att de kommer in före än...
Hej A, om en utbildning har 20 platser, då är tanken att 20 personer får antagningsbesked ANTAGEN. övriga behöriga sökande ställs i reserv. En viss... Läs hela svaret -
Kan man ha den poängen som krävs men inte komma in?
Hej, jag är super orolig för att jag inte ska komma in där jag sökt i förstahand. Jag har sökt det naturvetenskapligaprogrammet och den preliminära antagningsgränsen var 252,5. Jag kommer ha runt 262,5-270 i meritpoäng men är ändå orolig eftersom gränsen kan höjas. Min fråga är då om jag kan ha...
Hej Wilma, jag förstår att du är orolig men tänk på att det är jättemånga elever som är i en liknande situation just nu: alla vill ju komma in på sina... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga