Ebbisen2005
    Hej
    Jag undrar vilka dagar det är som man ledig under universitet. Vad jag kan hitta är det endast röda dagar, men är studenterna verkligen inte lediga typ på julafton? Som i år innefaller på en torsdag?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    I Sverige är universitet och högskolor i stor utsträckning självständiga när det kommer till att sätta sitt schema. Generellt följer lärosätena de svenska röda dagarna, men det kan variera beroende på institution och program.

    Även om julafton inte är en officiell röd dag i Sverige, är det mycket ovanligt med föreläsningar eller andra obligatoriska aktiviteter den dagen på universitet, med tanke på att det är en stor högtid i landet. Många universitet har juluppehåll som ofta börjar några dagar före julafton och sträcker sig till början av januari.

    För att vara helt säker på när du har ledigt bör du titta på det specifika universitetets eller programmens kalender för det aktuella läsåret eller kontakta med din fråga de som jobbar på den aktuella institutionen (där din utbildning ges).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    P.S: generell information om studieformen "Universitet och högskolor i Sverige" var god se framtid.se/studier/universitet-hogskola

    Studie- och yrkesvägledare