Niklas
    Hej,

    Jag ingår i BII. Har slutbetyg från Komvux. Har ett betygssnitt på 21,33(full merit) men saknar behörighet A11. (Fysik 2,kemi 2, ma 4 och bio 2)

    Om jag läser dessa på Komvux och får E i samtliga ämnen. Vilket jämförelsetal kommer jag att få? Enligt mina beräkningar bör det bli 19,95? Stämmer det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Niklas,
    om du idag har meritvärde på 21,33(och max antal meritpoäng), då har du idag jämförelsetal på 18, 83. Om du får E betygen i Fysik 2,kemi 2, ma 4 och biologi 2, alltså i fyra stycken 100poängskurser, så kommer du få en sänkning med nästan - 0.4 för varje kurs, alltså en total sänkning på cirka - 1.6 (lite mindre... typ cirna - 1.5 eller - 1.45). 18.83 minus 1.5 blir 17.33 (det blir ditt nya jämförelsetal). Men du söker till svenska högskoleutbildningar med ditt meritvärde.
    Ditt nya meritvärde blir 17.33 + 2.5 = 19.83 (på ett ungefär). Det är inte någon större mening att räkna ut exakt, för att det är för det första osäkert vilka betyg du får i fysik 2, kemi2, matte4 och biologi2 (försök få så höga betyg du kan) + det är ingen som vet hur höga betyg som kommer ge plats på "din" högskoleutbildning, på vilken nivå antagningsgräns kommer att hamna i framtiden. Så, försök få så höga betyg du kan!
    Jag tänker annars så här också: om just "din" högskoleutbildning kräver så pass hög naturvetenskaplig kompetens och du kommer inte lyckas uppnå högre betyg i gymnasiala kurser än E, då kanske den högskoleutb.inte är rätt för dig. Det finns ju en anledning till varför hög naturvet.kompetens krävs för inträde! :)

    • : Okej, tack för svar. :)
    • : Höjs även mitt betyg med ca 0,4 vid ett A vid respektive kurs?
    • Anna : Nej, det blir tyvärr inte så. Eftersom du nu har ditt jämförelsetal "mellan A och B", alltså som om du hade hälften av betygen A och hälften B (i genomsnitt), och kurser som krävs för särskild behörighet räknas in i ditt jämförelsetal, då blir höjning för de 4 st. 100p.kurser vid A-betygen i dem på cirka + 0.2 (totalt).