PC
    Hej . Jag går ut nian och är inte behörig samhällsprogrammet eftersom jag inte klarade matten. Men jag vill så gärna gå på den linjen.
    Min kompis går på restaurang och livmedel hon klarade inte heller matten men kom ändå in men hon är då tvungen att gå på IM för att få E i matten. Viket betyder att hon klarade matten. Och hon kunde välja mellan att plugga ett år till eller ta studenten som dom andra om hon hade IG i ett ämne.
    Och jag har IG i matte kan jag välja att gå på IM och plugga till samhälls och ta studenten som dom andra som hon?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du inte har valt ett IM program så bör du kontakta din Syv på skolan för att i sådana fall ansöka till ett sk Preparandprogram med inriktning Sam (en del skolor har det - dock inte alla). Om du har tur så har din kommun ett med just Saminriktningen och då bör du kunna gå "vanlig klass" och läsa ikapp matten parallellt. Du kanske måste räkna med att skjuta på gymnasiematten om den blir för svår.

    Det kan dock se olika ut i olika kommuner så du behöver prata med någon som vet hur det ser ut i just din kommun när det gäller IM-programmen. /Lena, Syv