Ivan
    Försöker hålla mig till saken och väldigt kort.

    Blivit antagen på 20 v på båda Matte 4 och Fysik 2.
    Först på distans med villkor att då corona lägger sig c:a ½ vägs i kursen ---> övergång till klassrum.

    Fråga gäller Fysik 2: Inom kursens ramar så har jag hunnit göra 90 % av alla inlämningar d.v.s. 9 av 10 och de var inte lätta heller om vi säger så.
    När övergånger till klassrum skede, frågade jag lärare om det kan på något sätt tillgodoräknas det jag har gjort under distanstiden. Observera vi pratar alltså om/inom en och samma komvux, Jensen alltså.

    Varav lärarens svar: Näää, tydligen så spelar det ingen som helst roll vad jag har gjort innan på samma kurs alltså fast på distans i fysik 2. Utan han berömmer utifrån den underlag som finns på klassrumskursen.

    Frågan är då: Vad är det i så fall som har hänt med den ärorika och populära uttrycket formativ/samlad bedömning. Finns ju sådana saker som validering etc. där man tittar vad eleven faktiskt kan och om jag har täckt stora delar av kursplanen och det enda jag hade kvar att egentligen bara skriva slutprovet (och med facit i hand så skulle jag bara ha gjort det känns det som). Men det är alltså helt normalt att bara ¨¨strunta i¨¨ att man har redan visat att man är klar i mångt och mycket med många moment i kursen, fast att det har sket hos en annan lärare (det som är lite sjukt, på samma skola) det räknas inte på något sätt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår att du är upprörd.
    Mitt förslag är att du vänder dig till Rektorn på den skola där du läste. Rektorn är ytterst ansvarig, fast det är läraren som sätter betygen. Som syv har jag inte kunskap i betygssättningen. Jag kan inte säga mer än så här: läraren bör sätta det betyget som motsvarar den kunskapsnivån eleven har i slutet av kursen. Hur läraren bedömer vilka kunskaper som eleven har - ligger utanför SYV-ens kompetensområde.
    Du kan också ringa till Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-527 332 00 och jag kan också upplysa om att Skolinspektionen utövar tillsyn över bl a komvux, så det går att skicka klagomål till Skolinspektionen. Om något av det resultetar i att läraren får "sparken" eller att du får högre betyg i kursen fysik 2, kan jag inte riktigt svara på (tror tyvärr inte det, dock).

    Tänker också så här: om du har goda kunskaper i kursen, borde du kunna påvisa dem för läraren och få högt betyg. Det du "har gjort" på distans är ju för att du ska ha kunskaper "med dig" efter genomförandet av uppgifterna, inläsning, labbar mm. Det är sällan så att eleven har de facto goda kunskaper men ej lyckas visa dem för läraren. De situationer jag tänker på här är att eleven var sjukskriven under lång tid och dök upp i slutet av kursen när alla prov är redan genomförda och dags att sätta betyg... eller om eleven har grav dyslexi eller dyskalkyli och ej hinner skriva färdigt på proven (trots att hen egentligen kan det som hen borde kunna).

    Frågor och svar taggade med 'utbildningsval' (5 st.)

    • Martina

      Tips på framtida yrke?

      Hej! Jag söker lite tips kring yrken att utbilda mig till. Jag vill studera på universitet. Är intresserad av naturvetenskap, humaniora och språk. Har tidigare arbetat som personlig assistent, men det blev för tråkigt för mig i längden. Jag behöver ett mer intellektuellt utmanande arbete,...

      Anna: : Hej Martina,på www.framtid.se finner du över 2.ooo yrkesbeskrivningar.Det är svårt att på förhand lova vad innehåll i jobbet blir just för dig inom ett visst yrke. Första frågan... Läs hela svaret
    • Rikard

      Utbildning inom ett hobbyområde vs nåt man har naturlig fallenhet för?

      Hej SYV, och tack för en bra plats att ställa sådana här frågor på! Jag har haft ett livslångt intresse (och därmed hobby) inom teknologi/data/IT, och har länge funderat på en civilingenjörsutbildning inom detta område. Som människa har jag däremot många egenskaper som jag tror hade gjort...

      Anna: : Hej Rikard!Du ställer en intressant och viktig fråga men som också är mycket svårbesvarad. Även om du har beskrivit dig ganska ingående, så... Läs hela svaret
    • Sofia

      Vad ska jag plugga?

      Hej! Just nu pluggar jag Matematik 3b på Komvux för att eventuellt söka in till Systemvetenskapliga kandidatprogrammet på Lunds Universitet. Nackdelen är att jag inte riktigt brinner för matte, eller vet så värst mycket om kodning och datorsystem....

      Anna: : Hej Sofia,det är bra att du i frågan berättar ganska mycket om dig själv, men det räcker ändå inte för att kunna ge personligt-anpassat svar på vad som skulle passa just dig. I och... Läs hela svaret
    • Sara

      Hur väljer jag utbildning?

      Hej! Jag har läst det naturvetenskapliga programmet med inriktning natur under gymnasiet. Började därefter studera till ingenjör på KTH men ångrade valet av utbildning och befinner mig nu på ruta ett igen. Jag vet alltså inte vad jag vill studera eller arbeta med i framtiden. Hur tar jag...

      Liselotte: : Hej Sara, du är "bara" 20 år. Du har mycket tid på dig att bestämma vad du vill syssla med. Kanske vill du hjälpa andra välja vad de ska bli, dvs bli en SYV>>>>?Annars så tycker jag... Läs hela svaret
    • Alfred

      Vad ska jag bli?

      Hej Jag vet inte vad jag vill bli. Jag gick naturvetenskapliga programmet och efter studenten ville jag göra något konstnärligt istället, så jag gjorde en liten animerad film. Efter ett år kände jag dock att jag ville göra något mer meningsfullt och råkade hamna på fysik. Men nu vill jag...

      Julia: : Hej Alfred, ja... det är inte alltid så lätt att veta vad man ska satsa på! :( Om man blir riktigt-riktigt bra på någonting, brukar det kunna ge inkomster också, dvs man kan ha det som ett "jobb",... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga