Sanna.D

    Hej Jag har betyg från gymnasiet ( samlat betygsdokument) som utfördes år 2010, men då saknade jag Engelska A. Nu i dagens läge läser jag Engelska 5 på folkhögskola. På antagning.se kan jag läsa om man inte uppfyller kraven senast 1 juli 2025, at man måste ha Engelsk 6. Min fråga är kan jag söka till sjuksköterska programmet med engelska 5 om jag ska komplettera med mitt betyg från år 2010? Mvh S

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    på en folkhögskola får du Studieomdöme, ej "betyg". Du kan alltså inte "sammanföra" dina gymnasiala kurser sedan gymnasiet + omdöme från en folkhögskola (för att det är studier i olika skolformer). Lösningen kan t.ex vara att du gör prövning i engelska 5 och får "ett riktigt gymnasiebetyg".
    Jag rekommenderar att du bokar tid på komvux, med Studie- och yrkesvägledaren där, för att gå igenom dina betyg och din situation och bestämma hur du uppnår Grundläggande behörighet på bästa (snabbaste och smidigaste) sättet. Jag rekommenderar att du satsar på att innan 1 juli 2025 uppnå kraven för ett Slutbetyg och få slutbetyget utfärdat (det gör komvux i den kommunen där du är folkbokförd).
    En annan väg för dig att gå är om du satsat på Studieomdöme från en folkhögskola, omdöme om grundläggande behörighet. Det kan man få genom studier på Allmänna kurser. Studierna måste bedrivas i minst ett läsår på heltid. Prata om det med de ansvariga på din folkhögskola.
    Det är annars inte förbjudet att både läsa mot ett slutbetyg på komvux och mot omdöme om grundläggande behörighet på en folkhögskola.
    Du kommer i så fall sedan prövas i fler urvalsgrupper - vid ansökan till svenska universitet, vilket är fördelaktigt, för att du i varje urvalsgrupp får en ny chans.

    Studie- och yrkesvägledare