cofi

    Hej, är serbiska ett av språken man kan läsa i ämnet Modernt språk på gymnasie- och komvux-nivå? Frågar pga meritpoängen. Undrar också om det finns någon lista på alla språk som klassas som Moderna språk och inte Modersmål. Tack på förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    läs gärna en förklarande sammanfattning på https://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak
    Teoretiskt sett så finns kurserna Serbiska 1,2,3,4,5,6 och 7 (Moderna språk, serbiska 1-7) men var man kan läsa dem vet jag inte. Skolorna får själva bestämma vilka språk de erbjuder att läsa. Det som styrdokumenten befaller är att i grundskolornas senare år erbjuds minst två av de här tre moderna språk: franska, spanska, tyska.
    Och på gymnasieskolornas program där läsa Moderna språk är obligatoriskt bör alla de tre språken erbjudas: franska, spanska och tyska (både som nybörjarkurser, alltså Moderna språk 1 och som fortsättningskurser upp till nivå 4; beror på vilket program det är, om det är en eller två kurser moderna språk som är obligatoriska på programmet).
    Övriga språk får erbjudas, det är inte förbjudet. Men skolorna bestämmer själva vilka språk de kan/vill erbjuda. Ett problem i att erbjuda många olika språk är att hitta behöriga lärare. Ett annat - hitta tillräckligt antal elever som vill läsa samma språk och kan läsa det på "samma nivå" (det går ju inte att ha en undervisningsgrupp där en elev är nybörjare, en annan ligger på fortsättningsnivå och tredje kan språket jättebra; det blir i så fall individuell undervisning och för det har inte skolorna tillräckliga resurser).
    Vad gäller ämnet Modersmål så finns det på gymnasial nivå tre kurser: Modersmål 1, 2 och Aktiv tvåspråkighet; ingen kurs i ämnet Modersmål ger meritpoäng.

    Vad gäler prövningar så får de erbjudas endast i kurser där det finns pågående undervisning. Om ingen undervisning i Moderna språk (serbiska) 3 och 4 finns pågående, då får inte heller prövningar erbjudas - detta enligt skolverket.
    Att komvux skulle ha undervisning i serbiska har inte jag några uppgifter om.
    Vilka gymnasier som erbjuder "ovanliga språk" försöker vi samla information om på https://www.fragasyv.se/info/Ovanligasprak

    Studie- och yrkesvägledare