Kim
    Hej,

    Jag går just nu andra året på gymnasiet och har precis fått besked om att jag har kommit in på en distansutbildning. Jag sökte till den då jag kände att jag inte trivdes på min skola och till och med blev deprimerad under en tid. Nu har däremot saker förändrats lite, jag har hittat lite nya människor att vara med och även fast jag inte kan säga om den vänskapen kommer att vara genom dem två åren som jag har kvar så mår jag för tillfället inte lika dåligt av att gå dit som jag gjorde förut.

    Nu står jag alltså och överväger om jag ska byta till distans eller inte, det har bara gått snart tre veckor så jag kan inte säga om min nuvarande skola är bra eller dåligt.. Det enda jag kan säga är att:
    - det är ungefär en timmes reseväg för mig varje dag,
    - distansskolan kan inte erbjuda de individuella val som jag har valt
    - jag kommer förlora det sociala och går miste om att uppleva "gymnasietiden"
    - jag har redan testat att studera på distans pga min depression och det klarade jag utan problem, nästan bättre än den vanliga undervisningen i klassrummet där det är anpassat till läraren + alla och inte specifikt mig.

    Så jag skulle behöva lite hjälp att reda ut hur jag ska göra mitt val...

    Tack för svar på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kim!
    Jag förstår att du står i valet och kvalet och det är ett viktigt beslut som ligger framför dig.
    Vad säger dina föräldrar (vårdnadshavare)? Formellt sett så är det deras val då du är under 18 år.

    Om dina föräldrar låter dig välja fritt, så kan du skriva "plus och minus" lista, för- och emot argument på varje alternativ och se vilken "punkt-förteckning" som är längre.

    Du skriver att det är en timmers resväg till skola - menar du enkel väg eller en halvtimme fram och en halvtimme tillbaka?
    När är det "deadline" för att lämna svar ang. byte? Måste du bestämma dig idag eller inom en vecka?

    Du skriver inte vilken distansutbildning du kom in på? Är det på Korr online i Torsås?
    Om det är den skolan, så har de några obligatoriska träffar - så du kommer ändå att träffa andra elever och personal på skolan vid några tillfällen i alla fall.

    Jag kan inte lova dig det men jag TROR att det kommer möjlighet att byta tillbaka till din vanliga skola längre fram - i fall du skulle ångra dig. Det beror på tillgång till ledig plats. Det kan hända att din plats blir upptagen av en elev som byter till din nuvarande skola ... men troligtvis kommer det att finnas möjlighet för dig att byta tillbaka - t.ex. till åk3.

    Du skriver att du har tidigare provat på läsa på distans och tyckte det var ok.

    Det skulle vara bra att samråda med läkaren eller psykologen som du har haft kontakt förr - angående vad som rekommenderas för dig i första hand: distansstudier eller "vanliga studier".

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig.
    Hör av dig igen och berätta hur det går.
    Bästa hälsningar och jag håller tummarna för dig!
    ANNA
    • : Hej igen och tack för snabbt svar! Mina föräldrar tycker det är bättre om jag går kvar i den nuvarande skolan eftersom det ser ut att gå åt rätt håll, och min psykolog tycker distans är ett bra alternativ ifall allt annat är helt fruktansvärt. Det är en timmes reseväg dit och sammanlagt två timmar fram och tillbaka. Min nuvarande skola är dessutom en väldigt populär skola så om jag slutar kommer en annan garanterat ta den platsen tyvärr.
    • Milla : Det är tyvärr så att platser på distansutbildningen inte står tomma heller, den platsen kommer också att gå till en annan elev. Du kan testa en okonventionell metod: slå en slant - bestäm om "krona" är att stanna där du är & "klave" är att byta till distans och kasta upp myntet. Det sägs att i den stunden myntet är uppe i lyften, så brukar det klarna - och du vet vad du HOPPAS PÅ att resultatet blir, hur myntet landar. :)
    • Milla : En timmes enkel resväg är på gränsen till att det är för långt. Bättre är givetvis om du kan göra läxorna på vägen eller sova (dvs om det är inte flera byten på vägen). Det är ju egentligen bara du själv som vet vad som är bäst för dig: att stanna eller att byta. Tyvärr så kan du inte veta på förhand om du kommer att fatta rätt beslut. Du kan få ångra dig - oavsett vad du beslutar dig om (i tron att det skulle varit bättre att ta en annan väg...). Men man är tvungen att välja. Så det är ofta i livet. Man chansar och hoppas på det bästa, håller tummarna och gör så gott man kan! Vi på fråga syv lovar att finnas här för dig om du vill återkomma med frågor i framtiden och vi håller tummarna hårt för dig!