Alina
    Jo det är så att jag går i 9an och jag är intresserad av naturvetenskaps programmet men det händer ofta då jag tänker att det inte kommer att funka för jag är låg i matte. Jag har E på matte men c eller b på de andra ämnena iksv NO.
    Jag kan plugga om jag vill men jag gör det inte så mycket och jag säger till mig själv att jag kommer att plugga och ändra på det till slutet av nian och gymnasiet men om jag inte gör det och inte lyckas så bra i natur vad händer då? Får jag gå om? Sluta?

    Jag har 260 i merit utan modersmål merit där jag har A.

    Personligen så hatar jag matte när jag inte fattar men jag gillar det när jag kan men ändå så övertänker jag på prov och sabbar det!

    Jag har tänkt på ekonomi och samhälle-internationellt för det är ju lixom roligt men jag är en sån som tänker på framtiden mer och de yrkena i de två programmen verkar inte vara så lovande. Jag hade tänkt på att bli tandläkare om det blev extra svårt annars vill jag försöka hela vägen till läkare. Men saken är att jag är rädd att jag ger upp och inte klarar det! Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Alina,

    matten är tuff på naturvetenskapsprogrammet; det är det avancerade spåret man läser och i snabb takt. eleverna som har C betyg eller lägre i matte från åk9 brukar ha det extremt tufft; ofta får de F betyg i matte 1c (som sätts redan kring jul i åk1) och byter program - söker om till åk1, till nästa år och får gå om årskurs 1 på gymnasiet på ett annat program.
    Det är egentligen inte rätt, tycker jag, att endast E i matten från åk9 ger ändå möjlighet att komma in på Naturvetenskapsprogrammet, för att eleverna som endast har E i matten, klarar sig inte på naturvet.programmet... Men att "klara sig" menar jag - får godkända betyg. Visserligen får man läsa vidare till nästa årskurs,  även utan godkända betyg, men får då Studiebevis i slutet av årskurs 3 som inte ger Grundläggande behörighet; man kan, alltså, inte komma in på någon högskoleutbildning.
    ***********

    Du kan se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se
    På Naturvetenskapsprogrammet, inriktning naturvetenskap läser man till och med matematik 4. Och man läser dessutom i snabb takt. Matematik 1c, 2c, 3c och 4 läser man under årskurs 1och2 för att under årskurs 3 ge utrymme att läsa valbara kurser matematik 5 och matematik specialisering.

    **********
    Om du inte är god "kompis" med matten, men vill på sikt bli läkar eller tandläkare, rekommenderar jag Vård- och omsorgspogrammet.  På VO >> kan man bli behörig till sjuksköterskeprogrammet och till många andra högskoleutbildningar, såsom arbetsterapeutprogrammet, fysioterapeutprogrammet, audionomprogrammet mm. Med kompletteringar efter gymnasiet kan man bli behörig till läkar- och tandläkarprogrammen.

    Efter VO har man många olika möjligheter; man kan bl.a söka till yrkeshögksola - för att bli Specialistundersköterska >>, Apotekstekniker >>, Steriltekniker >> eller Tandsköterska >>.