Paria
    Hej!

    Jag är väldigt intresserad av matte tycker om ekonomiprogramet! Men jag vet att inom natur finns det mer matte och att natur är mycket bredare program!
    Plus att jag har ingen aning om jag ska välja ett gymnasie som jag behöver att pendla för eller ska jag ta det gymnasiet som är i mitt stad!

    Jag stör mellan : naturprogrammet och ekonomiprogrammet
    ProCivitas gymnasie i Malmö eller Söderslättsgymnasie i Trelleborg

    2 Svar

    Daniel SYV

    du har två olika frågor - pendla eller inte pendla? :)

    och ekonomiprogrammet eller naturvet.programmet? ;)

    Har du varit på båda skoIorna redan? Söderslätt >> bjuder på öppet hus 2 febr.2017 och även om du redan varit på skolan kan du med fördel gå på öppet hus i alla fall och den skola erbjuder både Ekonomi och Natur.vet programmet.

    ProCivitas i Malmö>> erbjuder också både ekonomi och natur.vetprogrammet och har öppet hus 18 jan 2017.

    Personligen tycker jag det finns fördelar med en skola nära där man bor... det är ofta jobbigt (i längden) att pendla. Man måste gå upp tidigt och är mycket beroende av kollektivtrafiken. Bussen/tåget kan vara försenad och då kommer man för sent till skoIan. :(

    Du har rätt att det är mer matte på Naturvetenskapsprogrammet. Om du gillar matte - då är det i första hand NA eller Teknik som vi rekommenderar!

    • : Ja jag har varit i både och jag tycker mest om ProCivitas! Men jag vet inte om ProCivitas är bättre än söderslättsgymnasie. Med tanken på att ProCivitas kräver höga pöäng men inte SSG! Och det är en stor skillnad för att då kan alla söka till SSG och det bli en stod skillnad mellan elevernas kunskaper.
    • Anna : Jag gissar på att med "SSG" så menar du Söderslätts gymnasieskoIa, stämmer det? Du skriver inte var du bor, så vi vet inte viIken skola som ligger närmare dig, inom normal pendlingsavstånd. Det är 32.6 km (lite mer än 3 mil) mellan Malmö och Trellebor (körtid, om man skulle köra bil är 34 min) - så det kommer att ta en timme enkel väg att pendla, 2 timmar om dagen. I veckan är det 10 timmar... och på en månad ca 45 timmar "på väg"... lägga på att pendla. Matteuppgift: räkna hur lång tid det tar på 3 år! :)
    • : Ja du har rätt... det blir mycket tid att lägga bara för att pendla! Jag går i liljeborgskolan i Trelleborg! Och ssg är förkortning för söderslättsgymnasium
    • Anna : Om du bor i TreIIeborg, skuIIe jag i ditt stäIIe söka Iäsa på gymnasiet i TreIIeborg, för att spara tid och enerig på att pendIa. Att veta mer om en gymnasieskoIa kan man genom att Iäsa på skoIans hemsida, gå på öppna hus, och boka "prova-på" dagar.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    om du söker tiII båda skoIorna - tiII den som brukar ha högre antagningsgräns i första hand... och i faII du inte kommer in, så kanske du kommer in på ditt andra aIternativ - tiII den skoIa som brukar ha Iägre antagningsgräns? SkuIIe det vara en bra Iösning, tycker du?

    Antagningsgräns kan ändras. Det är ju ingen som på förhand bestämmer antagningsgräns-poängen, utan de uppstår i konkurrensen: antaI utbiidningspIatser stäIIs mot sökande med de betygen de får i sIutet av grundskoIan, dvs de betygen som dina bIivande betyg kommer att konkurrera mot är ännu inte satta (de sätts i början av juni 2017).

    Det går tyvärr inte tiII 100% säga viIken utbiIdning och viIken skoIa du kommer att trivas på som bäst. Du måste chansa. Det gör aIIa som söker tiII gymnasiet. Ingen kan gå dem någon garanti på att vaI de gör blir rätt. :( Tyvärr är det så! :(

    Men vi här på Fråga SYV finns här för att svara på frågorna! Vi svarar så snabbt vi kan, och så ärIigt och så bra som vi bara kan och hoppas att våra svar hjäIper!!! :)

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Ja du har rätt... jag måste chansa men hur kan jag få mer information om både skolor? Mest om vad eleverna som går dit tycker?
    • Anna : EIeverna i den kIassen där du ska gå vet inte än att de ska bIi eIever på just den skoIan. De kanske inte bestämde sig ännu angående gymnasieansökan, och sedan är det inte säkert de kommer in med sina betyg ... och för det tredje - så ändrar ungdomar åsikter ofta och de vet inte idag vad de ska tycka och tänka om 8-9 månader. :)