Erik

    Hej!

    Jag sitter lite i ett dilemma. Efter att jag tog studenten 2013, gick jag ett år på folkhögskola och sedan ett tekniskt basår på KTH som slutade 2015. Åren efter det (2015-2019) har jag försökt att studera olika strökurser på universitet, men jag lyckades inte fullfölja någon av dem. Jag har inte någon tidigare yrkeserfarenhet, men jag har arbetstränat från mars 2020 till mars 2021. Efter det deltog jag i en mobiliseringskurs anordnat av ett samordningsförbund i samarbete med Arbetsförmedlingen som hjälper unga vuxna ut i arbete. Efter det har jag inte lyckats hitta ett arbete. Så jag har alltså en stor lucka i mitt CV från 2015-2020. Allt beror på personliga skäl/psykisk ohälsa, men jag har inte varit sjukskriven.

    Nu har jag fått en plats på utbildningen Elnätsdesigner på distans som pågår i 2 år, men jag vet inte om det är det jag vill eller om jag kommer klara av det då jag precis har kommit på fötter och försöker få in mina dagliga rutiner (länge sedan jag hade studierutiner). Jag skulle föredra att jobba t.ex. i lokalvård (om jag lyckas få en anställning) för att senare studera till ett yrke som jag vet att jag vill jobba med. Det är väl de 2 alternativa vägar som jag ser det.

    Jag oroar mig så klart över konkurrensen oavsett vilken väg jag tar då jag har en stor lucka i mitt CV och inte så stort kontaktnät. Jag har lite ångest över min situation så jag har svårt att se vad som är bäst för mig.

    Så frågan jag ställer är: Hur stora är mina chanser att få en anställning som t.ex. psykolog eller ett civilinjengörsyrke (två yrken jag överväger) i +30 åldern i förhållande till den konkurrens som då kan finnas? Har ni någon åsikt om vad som är bäst för mig som är i denna situation?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Erik!
    både psykolog och civilingenjör är yrken där 5-årig högskoleutbildning krävs, så det är rätt många år framåt i tiden vi pratar om i så fall - du är ju inte ännu inne på någon av de utbildningar, så det är ju minst sex åt framåt vi pratar om. Och vår erfarenhet är att i de yrken (civilingenjör och psykolog), så tittar arbetsgivarna i första hand på examen från högskoleutbildning i första hand och på alla andra meriter - i andra hand. Söker man jobb som psykolog eller som civilingenjör, behöver man nog inte tvunget inkomma med CV_n utan det kan räcka att endast kunna uppvisa examensbevis som bekräftar att man är utbildad till just det yrket.

    Angående vad som är bäst för dig nu, så prata gärna med läkare och/eller psykolog så att du satsar på det som skulle vara bäst för din hälsa. Annars så tänker jag så här: sök jobb och om du får ett jobb som du vill ha, kan du när som helst hoppa av utbildningen som du läser. Om man inte har något jobb och hoppar av en utbildning, vad ska man göra då? Är man sjukskriven, kan man förhoppningsvis få ersättning - t.ex sjukpenning från försäkringskassan, men om man inte jobbar, inte studerar och inte är sjukskriven - vad i så fall ska man ha för inkomst? Som sagt, hoppa av utbildningen kan du när som. Om du anser att chansen finns för dig att kunna fullfölja utbildningen, så läs - i alla fall "så länge" (fram tills dess du kommer på vad du annars kan göra som ger dig sysselsättning och inkomst).

    • : Tack för svar. Hur är det med högskoleingenjörsutbildningar och yrkesutbildningar? Tror du att examenbeviset räcker till där också, även med ett "dåligt" CV? Jag förstår att alla arbetsgivare är olika, men rent generellt?
    • Mikael : Med "yrkesutbildning" menar du utbildning på en yrkeshögskola? eller menar du någon annan utbildning?
    • Mikael : Och vad är "dåligt" CV?
    • Mikael : Generellt är högskoleutbildningar mer teoretiska och yrkeshögskole- - mer praktiska och mycket anpassade till arbetsmarknadens behov, därför uppvisar yrkeshögskola så bra resultat i att ge jobb direkt efter utbildningen.
    • : Precis, jag menar yrkeshögskolor. I mitt fall har jag en stor lucka i mitt CV på ungefär 5 år då jag inte arbetade (jag studerade flera kurser på universitetet, men jag fullföljde dem inte) och jag var inte sjukskriven. Så helt enkelt en stor period i mitt yrkesliv som jag har svårt att redogöra för på ett bra sätt.
    • Anna :

      CV behöver inte skriva Kronologiskt. Du kan uppge: UTBILDNINGAR - då och då... sådana här utbildningar... ANSTÄLLNINGAR - då och då... sådana här anställningar. Fråga också på Arbetsförmedlingen, de kan ha kurser i CV-skrivning. Om du är medlem i fackföreningen, fråga om ditt fack har CV-granskare. Annars så kan man få jobb på sin praktikplats. Praktik brukar ingå i yrkeshögskoleutbildningar. Visar man sig duktig på praktiken, är det kanske inte så viktigt hur CV ser ut. .)

    • : Okej, jag funderar på att gå på en högskoleinjengörsutbildning på KTH. Jag kommer då studera Fysik 2 (jag fick inte godkänt i den kursen 2015) på komvux eller på Tekniskt basår 30 fup (för att repetera Matematik 4). Jag läste att ett tekniskt basår ger en garantiplats på en injengörsutbildning. Gäller det även om man kompletterar Fysik 2 senare? Jag praktiserar för nuvarande på Willys och jag funderar på följande alternativ: 1. Jag hoppas få en anställning där och jobbar där ett tag innan jag studerar vidare.
    • : (råkade kapa meddelandet) 2. Jag börjar studera på KTH nästa termin (om jag kompletterar Fysik 2 nu i höst) eller hösten 2022. Jag tror det är positivt om jag har jobberfarenhet på mitt CV innan jag börjar studera; samtidigt vill jag inte vänta för länge.
    • Julia : Angående platsgaranti - kontakta studievägledare på den institutionen där du vill få platsgaranti. Det är varje lärosäte och institution som själva bestämmer om de ger platsgaranti eller inte och villkor för platsgaranti. Se om du hittar den info på utbildningens webbplats. Om inte - kontakta de som jobbar där och fråga. ... ang.Arbetslivserfarenhet så är det alltid bra att ha mer arbetslivserfarenhet, ingen tvekan om det!
    Läs alla kommentarer