Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    tack för din fråga om högre studier utomlands.
    "Utomlands" är ett väldigt vitt begrepp. Olika villkor kan gälla i olika länder.
    Generellt gäller följande: om man är behörig till en viss utbildning i Sverige så brukar man oftast vara behörig till motsvarande utbildning även i andra länder.
    Om man planerar studera utomlands kan UHR, Universitets- och högskolerådet, skriva ett intyg åt personen om att hen är grundläggande behörig till högskolestudier i Sverige. Information om det finns på uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg-for-utlandsstudier
    Det är annars mycket annat som man också måste tänka på, även förutom behörighet och antagningsgränser, t.ex kan visum krävas för att få lov att studera utomlands. Information om visumkrav kan man få hos landets ambassad eller konsulater.
    Ännu en viktig fråga är om studieekonomi. Terminsavgifter är vanliga utomlands, alltså att man får betala för att få undervisning. Men det är inte alla som vet att man kan ha rätt till studiemedel vid utlandsstudier. Information om det finns på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel.

    Det är mycket man behöver ta reda på och fixa på egen hand, om man planerar för studier utomlands. Viss hjälp (information om vad man helst inte ska missa) finns på Fragasyv.se/info/lanksamling och på fragasyv.se/info/studera-utomlands