Carolin

    Hej. Jag har kikat lite på utbildningarna: Byggproduktionsledare-rot Byggnadsingenjör-digitalt byggande Anläggningsingenjör Produktionsledare bygg.. Känns som dessa har lite samma innehåll. Vad skiljer dessa åt? Vilken roll har bredast arbetsuppgifter med mest ansvar? Skulle nämligen vilja ha personalansvar. Självklart är lönen också en intressant fråga.. Vilken av dessa är mest eftertraktat om man säger så? Tacksam för svar.

    • Ludmila : Byggproduktionsledare-rot jobbar med renovering, ombyggnad och tillbyggnad av redan existerande byggnader. Här lär man sig olika byggtekniker och byggstilar för att kunna göra om byggnader mer hållbart, i samma stil men kanske en modernare tappning. Byggnadsingenjör digitalt byggande fokuserar på att bygga från grunden och med BIM teknik. Här lär man sig flertalet dataprogram där man har tex alla ritningar, mått, volym, mängd etc. Du lär dig föra över 2D till 3D. Detta är ju framtiden inom både bygg och anläggning och underlättar och effektiviserar arbetssättet på marknaden. Det är också brist på BIM-kompetens i branschen. Anläggningsingenjör – produktionsledning är mer riktat mot stora infrastruktursatsningar såsom vägar, broar, järnvägar etc. Här kan du jobba på kontoret med projektering (planering) eller på själva arbetsplatsen som projektledare eller arbetsledare – men - det är sällan som du går direkt från yh till att jobba som ledare med personalansvar utan det kommer efter några års erfarenhet från branschen och kanske ytterligare interna utbildningar. Ingångslönen är fr ca.40.000 och uppåt beroende på yrkesroll men kan också vara fr.32.000 om du börjar som projektör ngnstans. Hoppas att denna förenklade korta förklaringen hjälper dig något! :)
    • : Hej. Tusen tack för ditt svar. Ingångslönen på ca 40.000kr är det Anläggningsingenjör du syftar på? Personligen tror jag att digitalisering är framtiden.. men kompetens inom rot kan också vara bra eftersom man inte kan ta det som en ” kurs” medan digitalisering finns kurser man kan ta.. jag står i valet och kvalet mellan byggproduktionsledare inom rot och byggingenjör inom digitalt byggande. Hur ser lön intervallen ut på dessa 2? Har förstått att digitalt byggande e mkt på kontor? Medan produktionsledare e mer ute? Jag strävar efter en arbetsplats där jag både kan arbeta en del inom kontor men också få komma ut lite. Samt en bra lön och breda arbetsuppgifter..
    • Anna : Det kan tyvärr inte ges några garantier. Har du sökt båda yh-utbildningar som du nämner i din kommentar? Man kan söka många yh-utbildningar samtidigt och alla de "i första hand". Det är först om du blir antagen till båda yh som du har ett riktigt "val", det är inte så många platser på varje yh-utbildning, ofta mellan 28 och 35 platser (och det för hela Sverige...). Det kan bli rätt många sökande på varje plats. Och medan du läser några terminer på utbildningen kan situationen på arbetsmarknaden och inklusive löneläger förändras rätt mycket... Jag förstår att du vill välja bästa utbildningen som passar just dina önskemål men det kan tyvärr inte ges några garantier alls. Det som dock är bra är att du efter utbildningen kan genom kurser eller genom arbetslivserfarenhet och/eller genom självstudier förändra din inriktning och få andra jobb än de som direkt är kopplade till just den yh som du gick först. Finns också exempel på folk som går flera olika yh-utbildning (två yh - en efter den andra - är inte alls ovanligt att man har gått). Det är inte förbjudet att gå flera yh (och t o m samtidigt - om man hinner och orkar).

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Carolin,
    jag råder dig att noga läsa all information som står på utbildningarnas egna webbplatser. Jämför längd (omfattning) på utbilndingar och vilka kurser som ingår. En större /längre utbildning ger möjlighet att lära sig mer. Se också hur mycket LiA, lärande i arbetslivet (en sort praktik) som ingår i utbildningar som du jämför med varandra.
    Personalansvar kan man - på sikt - få efter vilken utbildning som helst. Det är i alla fall min erfarenhet, som säger det. Bra att läsa kurser i ledarskap. Många företag har egna "program" för att ta fram ledare/chefer - man kan komma in i ett sådant program och få interna utbildningar inför framtida chefsskap.

    Du får också gärna ta kontakt med utbildningsansvariga för de utbildningar som du är intresserad av. Fråga dem på vilka företag som LiA sker inom just den här utbildningen (eller om du förväntas skaffa en egen LiA/praktik-plats).

    Du frågar också vilken utbildning är mest eftertraktad (av de du nämner i din fråga) - och jag undrar: menar du hur många sökande till varje plats som söker till varje utbildning? eller om arbetsgivare "eftertraktar"/gillar den utbildningen? alltså, "eftertraktad" av vem? Antal sökande till varje utbldning borde du kunna få en siffra på - av antagningsgruppen på varje utbildning (kontakta gärna dem med den frågan).
    ang.vad arbetsgivare eftertraktar - så är det extremt svårt att svara på: olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. Men du kan be de utbildningsansvariga svara till dig ang. hur stor procent av f d studerande som fick jobb direkt efter avslutad utbildning (på så sätt kan man skaffa sig en viss uppfattning om hur situationen var för 2-3 år sedan) - men situationen förändras och vad arbetsgivare kommer att vara "ute efter" mest om några år (i framtiden) kan nog tyvärr ingen ge svar på idag. Man gör prognoser och försöker "förutspå" framtiden men ingen riktigt vet.
    Allmänt gäller: yrkeshögskoleutbildningar beviljas endast om prognosen görs att just den kompetensen kommer behövas när de studerande är färdiga med sin yh-utbildning och att möjlighet att få jobb blir god eller mycket god.

    Vägledare SYV

    YH-utbildning till byggnadsingenjör för digitalt byggande handlar mycket om att projektera och planera ett byggprojekt. Antingen kan man, efter den utbildningen, jobba på ett arkitektkontor eller på ett stort byggnadsbolag. De programvaror som man behöver lära sig att hantera är bland annat: CAD, BIM och Revit. Så mycket handlar om de digitala delarna i ett byggprojekt: alltifrån att rita en carport till att projektera en byggnad på en tomt. Inom den utbildningen lär de studerande sig även en hel del om upphandlingar och kring de juridiska aspekter av byggande.

    Produktionsledare arbetar mer med genomförande av byggprojekt. Alltså, när väl bygget är bestämt att genomföras, skall en projektplan upprättas eftersom det ska byggas i en viss bestämd ordning. De planer bör hållas koll på, de kan också behövas att uppdateras - det gör produktionsledare. Hen ser till att byggnadsplanen genomförs.

    Personalansvar
    Det är många gånger individuellt om man har personalansvar, eller inte, beroende på vilket företag och dess organisation som man är anställd hos. Direkt efter avslutat utbildning är det ovanligt att man börjar med att ha personalansvar, utan det är mycket vanligare att man får personalansvar efter ett antal år på företaget.

    • : Heej. Tack för ditt utförliga svar. Antar att byggnadsingenjör inom just digitalisering inte är ute på fältet så mycket då? Hur ser lönen ut mellan dessa 2 yrken? Vilken kompetens e mest eftertraktad på arbetsmarknaden idag ?
    • Anna : Du kommer läsa några terminen på utbildningen. Vilken kompetens är mer eftertraktad Idag och om t.ex 2 år kan vara olika. Situationen på arbetsmarknaden kan förändras rätt mycket på kort tid.