Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'hoppa in i pågående utbidlning?' (5 st.)
-
Ska jag börja eller ej?
Hej! Kanske en konstig fråga men jag undrar om det kan vara en bra idé att börja en utbildning (ett program på Högskolan i Gävle) trots att man misstänker att det inte kommer fungera att studera förrän om något år!? Har blivit...
Hej,om du med godkänt resultat genomför minst en kurs inom programmet (första kursen inom programmet), så kan du ha tur och kunna senare hoppa in i programmet utan att behöva konkurrera om plats (det kan dock... Läs hela svaret -
Byta skola och linje efter höstlovet?
Just nu går jag Sambeteende och skulle vilja byta till el istället. Är det försent att byta behöva gå om ett år?
Hej Isa,jag vill råda dig söka om till år1 till nästa höst för att det är mycket-mycket tveksamt att någon rektor skulle ta in på gymnasiet från ett annat program... Läs hela svaret -
Kan man bli ämneslärare utifrån en yrkeslärarexamen?
Jag läser yrkeslärarprogrammet. Kan jag efter examen ansöka om att bli ämneslärare på gymnasienivå utan att gå KPU? (Ämnesbehörigheten finns).
Hej Marie,det är skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som beviljar få ut förskollärar- och lärarlegitimationer. Som regel måste man ha examen från... Läs hela svaret -
Går det Komplettera en yh till högskoleingenjör?
Jag går en yh-utbildning nu som heter bygg och anälggnings-ingenjör. Den är på 2 år. Genom denna kan jag bli arbtesledare och mättekniker. Men inte byggnadskonstruktör. Som man kan bli på dem 3 åriga byggigenjörsutbildningarna....
Hej Adam, om du kommer in på ett högskoleprogram, kan du ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning och din högskoleutbildning kan bli kortare om du har yh-examen i bagaget,... Läs hela svaret -
Jag vill byta linje?
Hej, jag går i bygg och anläggnings programet med inrikting måleri just nu och tycker verkligen inte om det det är inte vad jag vill gå. Har pratat med syven och rektor om att byta linje men dom vägrar låta mig, dom säger jag behöver gå...
Hej, du uppger att du vill börja på Handelsprogrammet. Om det finns ledig plats på HA i årskurs 1, borde du kunna få byta - i alla fall fram till 15 september, men om det ej finns ledig plats i år1... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga