Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31937 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'lärare i textilslöjd' (7 st.)
-
Kan jag bli lärare inom textil/design/slöjd?
Hej, Jag har en magisterexamen i textil från Konstfack och har jobbat över 10 år som designer och print designer på klädföretag. Nu vill jag bli lärare i tex textilslöjd, bild eller något annat textilt skapande. Vad behöver jag läsa...
Hej,Yrkeslärare på gymnasiets yrkesprogram - för att bli behöriga måste de ta examen från yrkeslärarprogrammet;Slöjdlärare på grundskolan, t.ex... Läs hela svaret -
Hur blir man syslöjdlärare i åk7-9?
Hej jag vill bli syslödslärare i åk7-9 men tänkte först läsa till åk4-6. Jag undrar då om jag kan bli syslödlärare utan att behöva läsa om 240hp eftersom jag tänker ta lärarlegitimation i åk4-6 innan? Hur...
Hej Sa!Frågor om lärarutbildningar, bland annat om möjliga utbildningsvägar till yrket Textilslöjdslärare, besvaras bäst av studievägledare på lärarhögskolorna.... Läs hela svaret -
Alternativa vägar till textilslöjdslärare?
Hej! Jag undrar över alternativa vägar till att börja jobba som textilslöjdslärare på grundskolan, dvs förutom att gå lärarprogrammet. Jag har nämligen två barn som tar mycket av min tid samt inte tillräckligt med CSN-stöd...
Hej Kim!för att kunna få ut lärarlegitimation, måste man som regel i grunden ha lärarexamen.När det är lärarbrist kan man många gånger (tyvärr) få... Läs hela svaret -
Kan man komplettera yrkeskunskaper för att bli syslöjdslärare?
Hej! Jag arbetar som mönsterkonstruktör inom klädindustrin men har funderingar på textilslöjdlärare för grundskolan, kan jag tillgodose mina yrkeskunskaper och komplettera med pedagogik? Jag fyller 40 år och är inte jättesugen på att studera i 5 år när jag redan har så pass mkt erfarenhet...
Hej Camilla! Det är jättebra att du har mycker erfarenhet inom textil! Nu är frågan om du vill bli "Behörig lärare" och i så fall om det är... Läs hela svaret -
hur blir man grundskolelärare?
Hej jag skulle vilja bli syslöjdlärare på grundskolenivå, hur studerar jag till detta då? Vet att man måste kombinera 2 ämnen ex syslöjd och samhällsvetenskap men hur går det till under undervisningens gång?
Hej Vilma,kika gärna på framtid.se/yrke/textilslojdlarare där det bland annat finns uppift om vilka lärosäten som i Sverige erbjuder utbildning till Textilslöjdlärare.Eftersom utbildning till... Läs hela svaret -
Behörighet till slöjdlärare?
Hur går man till väga om man vill bli slöjdlärare? Vilka är betygskraven? Stämmer det också att man måste bli lärare i två ämnen minst? Kan isåfall tänka mig idrottslärare. Vad är då behörigheten för den?
Hej William, är det Trä- och metall>> eller Textilslöjdlärare>> du vill bli? Ang. flera ämnen att undervisa i så är det vanligt att man är behörig lärare i 3... Läs hela svaret -
Lärare med inriktning mot fritidshem och textilslöjd?
Hej! Jag undrar om man kan läsa lärarprogrammet med inriktning mot fritidshem och där läsa ett estetiskt-praktiskt ämne att undervisa i, såsom textilslöjd?
Hej Madeleine! Kan du flytta vart som helst i landet? Eller är det någon/några högskolor som du vill (kan) läsa på? Det är nämligen så här: olika högskolor/universitet har olika Examenationsrätt i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga