Sofie
    Hej,
    Jag skrev hör tidigare och jag fick en massa hjälp av min syo men nu är det lite trassligt igen.

    Jag kom överens med min syo att jag skulle läsa
    samhällskunskap A
    Religionskunskap
    Engelska 6
    Svenska 2
    Psykologi 1

    Samtidigt för att få ut mitt slutbetyg innan 1 Juli.

    Det gick bra i början men nu hände det lite saker hemma, och jag har hamnat efter och är så stressad att jag inte vet vart jag ska börja.

    Jag vill bli Signaltekniker, det är en YH utbildning i Järnvägsskolan Ängelholm.

    Planen var att söka in nästa år, men så det ser ut idag så skjuter jag fram det.

    Min fråga är, vad händer om jag inte hinner läsa mot slutbetyg? Kommer jag kunna fixa det i lagom takt nu till hösten?
    Vad är gymnasie examen?
    Just nu har jag 1950p från gymnasiet.

    Hjälp?

    Mvh
    SC

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sofie!

    Så tråkigt att det händer saker som utgör hinder för studier, men ibland blir det så - och då försöker man göra det bästa av situationen. Man kan inte göra mer än sitt bästa!

    Till yrkeshögskoleutbildningar finns det möjlighet att söka och komma in även som obehörig, därför råder jag dig att göra ansökan - och hålla tummarna!
    Läs om det på http://www.fragasyv.se/info/moejlighet-till-undantag-vid-antagning-till-yrkeshoegskola

    Ang. inte hinna få ut Slutbetyg och läsa under hösten mot Gymnasieexamen, så är det givetvis också ett alternativ. Det ställs högre krav för Gymnasieexamen. Du bör då få minst 2400 poäng betygsatta (50 poäng mer än vad som krävs för ett Slutbetyg). Sedan är det också Svenska 3 som blir obligatorisk kurs för dig.

    Men det tråkigaste är att kanske du "förlorar" en del poäng pga inte alla av dina gamla kurser kan tas in i Gymnasieexamen och du kan bli tvungen att läsa ännu fler poäng gymnasiala kurser. Exakt vilka kurser som inte kan tas in i Gymnasieexamen kan inte jag uppge för dig, utan du måste ta upp det med SYV på Komvux i din kommun. En av "problemen" kan bli att en kurs som är mer än 8 gammal blir för gammal för att tas med och måste i så fall ev. läsas om. I vissa fall kan rektor på Komvux bevilja undantag och tillåta ta in gamla kurser in i Gymnasieexamen.

    Om det är så att du absolut inte hinner med ett fixa ett Slutbetyg innan 1 juli i år, har du möjlighet att göra 2 saker:
    1. läsa mot gymnasieexamen i fortsättninge
    2. söka till yrkeshögskola på de meriter du har och försöka komma in i "fri kvot" som obehörig

    Du kan göra båda de sakerna samtidigt - läsa mot ett gymnasieexamen & söka till YH samtidigt. Kommer du in på en YH, behöver du inte fortsätta läsa mot gymnasieexamen i så fall, men du måste veta att du är i så fall obehörig att söka till högskola/universitet i framtiden.

    Fundera på att försöka fixa Slutbetyg. Prövningar i några kurser kanske du hinner göra nu innan slutet av juni. Det är ont om tid och jag förstår att du känner dig stressad. Ett råd till dig är att du bokar tid med SYV på Komvux och att ni tillsammans försöker komma fram till om möjlighet finns att fixa ett Slutbetyg för dig innan 1 juli.

    I vilket fall - sök till YH, även som obehörig - är mitt råd för att du kan få plats på utbildningen.

    Hoppas jag har svarat på alla de frågor som du ställde nu. Återkom om jag missade att svara på ngt.

    Bästa hälsningar & jag kommer att hålla tummarna för dig!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej!
    • : Jag gör mitt bästa med att försöka komma ikapp! Hur som helst så ringde jag och frågade syo:n i Ängelholm om de fanns undantag då sa hon bestämt att nej det finns inte och jag måste ha ett slutbetyg på 2250p annars går det inte!
    • Mikael : Vi har samrått med några kollegor och alla är överens om att du kan få ett Slutbetyg med flera IG i, men ett sådant Slutbetyg ger dig inte Grundläggande behörighet till högskolestudier. Den enda fördelen med att ha ett Slutbetyg (kontra inte ha ngt.) med flera IG - att du har tid på dig till 30 juni 2016 att läsa upp dina IG och få Grundläggande behörighet. Det alternativet kan du kanske ta upp med SYV i din hemkommun.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sofie!
    Vad som gäller för ett Slutbetyg från Komvux kan du se på http://www.komvux.enkoping.se/pdf/slutbetyg_2350.pdf

    Bry dig inte om att det är en blankett från Enköpings kommun. Det är samma regler för ett Slutbetyg, oavsett kommun.

    Det är, alltså 2350 poäng som du bör ha betyg i. Av dem kan du ha max 100 p. IG. dvs det stämmer att 2250 poäng måste vara betygsatta med G eller högre betyg.

    Det går inte att få undantag från antal poäng eller antal godkända poäng eller ang. obligatoriska kurser.

    Det man kan få undantag ifrån är att äldre kurser (som är äldre än 8 år) skulle få tas med i Slutbetyget samt om Komvux skulle kunna hjälpa dig att göra Prövningar i stället för att läsa kurser.

    Önskar dig stort LYCKA TILL!
    ANNA
    Om behörighet till Yrkeshögskola läs här: http://www.yhguiden.se/info/om-yrkeshogskolan/behoerighet

    Och däribland läser man följande stycke: "Varje utbildning har dock en kvot där de kan de in personer som de, av olika skäl, anser ha sådana kunskaper eller kvalifikationer att de kommer klara utbildningen utan de formella förkunskaperna som man har krävt."

    Det är det vi menar att det finns en chans att komma in även som obehörig, därför råder vi dig att söka, så att du inte missar den chansen.

    Vi kommer att hålla tummarna för dig!
    ANNA
    • : Hej Anna!! Jag förstår, men det jag menade var det som syo Milla nämnde "Till yrkeshögskoleutbildningar finns det möjlighet att söka och komma in även som obehörig". Det var då syon i Ängelholm sa nej att jag måste ha ett slutbetyg. Tack för hjälpen!
    • Anna : För att bli BEHÖRIG måste du ha ett Slutbetyg men varje yrkeshögskoleutbildning har rätt att ta in upp till en femte del sökande som är obehöriga. Läs om det i mitt utökade svar snart.
    • : Okej! Då förstår jag. En till fråga, jag läste elutbildning hos Lernia men har kvar ett par ämnen tills Jag är färdigt utbildad, kan jag fokusera på elutbildningen?
    • : Undrar om det är ett bättre alternativ eller samma sak
    • Mikael : Vad vill du få för yrke? Det är viktigt att veta vad du vill utbilda dig inom och vad du vill jobba som.
    Läs alla kommentarer