Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31992 frågor besvarade.
Slutbetyg inför ansökan till gymnasiet om min son väljer bort B-språk?
4Poäng
Anneli
Hej,
Min son har nyss fått ett intyg om att han har dyslexi.
Han har nu fått erbjudande om att välja bort B-språket (tyskan) och istället delta i Språkverkstad på skolan. Han har nu precis börjat i årskurs 8 och vi vill nu veta hur ett sådant val påverkar betygen och ansökan till gymnasiet.
Som vi har förstått det så kommer han alltså i så fall att ha ett ämne mindre vilket väl slår på slutbetyget när han ansöker till gymnasiet?
Hur funkar det och vad kan bli konsekvensen av att han väljer bort B-språket?
Hej Annelie, om din son väljer bort tyskan, får han inte möjlighet att få extra poäng ( mellan 10 och 20) men om han inte blir godkänd i svenska eller engelska /eller matte/ så blir han inte behörig till gymnasiets nationella program, utan bara till introduktionsprogrammen som Preparandutbildning eller individuellt alternativ samt yrkesintroduktion. Det är jätteviktigt att få minst godkänt i svenska, engelska, matte samt minst fem andra ämnen. Ang.poäng så kan man kompensera "förlust av tyska poäng" med högre betyg i andra ämnen. Hälsning Milla SYV
Hej Annelie, jag vill komplettera och förtydliga ett svar som du tidigare idag fick från min kollega.
Om det finns även en liten risk att en elev inte kommer att bli godkänd i svenska /alternativt svenska som andra språk/, engelska eller matematik, försöker skolorna ge råd i att "skippa extra ämnen" och koncentrera sig på kärnämnena. Oftast är det ett klokt beslut.
Man måste ju ändå kämpa för betyg i svenska och engelska /de ämnena kan man inte välja bort/ och då hoppas man uppnå högre betyg än E (och med det kompensera för att man valde bort ett extra språk). Det räcker med att höja betyg från E till D i fyra ämnen på grundskolan för att kompensera poängförlust i Tyska (som är bortvald). E i Tyska skulle ge 10 poäng, samma summa som att t.ex. höja betyg från E till C i två ämnen eller från E till A i ett ämne.
I fall en elev har A-betyg i alla andra ämnen, men har F i svenska eller engelska, så är man inte behörig till gymnasiet och kan bara bli antagen till Introduktionsprogrammen, läs info- här http://www.gymnasieguiden.se/program/IM
För att ge dig så fullständig info- som möjligt, måste jag även förklara att det finns, förutom förlust av de eventuella 10 till 20 extra "tyska poäng" /eventuella - därför att man får de poängen bara om man får ett godkänt betyg, eftersom betyg F=0/, även en annan nackdel i att välja bort ett Modernt språk. Den nackdelen handlar om Meritpoäng.
Meritpoängen ger extra fördelar i konkurrensen om platser på högskoleutbildningar. Det är komplicerade regler och de finns att läsa här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
Kortfattat: genom att inte få ett godkänt betyg i Tyska i å k 9, minskar din son sina chanser i att få max antal Meritpoäng (vilket gör att han troligtvis kommer att ha lägre konkurrensvärde på sina gymnasiebetyg). Meritpoängen gäller BARA när man söker till en Svensk HÖGSKOLEUTBILDNING.
Som tur är, så finns det även andra typer av eftergymnasiala utbildningar, som t.ex Yrkeshögskoleutbildningar, se på www.yhguiden.se
där Meritpoängen inte spelar någon roll när man konkurrerar om utbildningsplatser.
Sammanfattning:
jag tycker att rätt beslut (i fall risken finns att inte din son kommer att få minst betyg E i svenska, engelska och/eller matte) är att sluta med Tyska studier och koncentrera sig på att bli behörig till gymnasiets Nationella program. Här http://www.gymnasieguiden.se/program finns info- om samtliga program.
Min ena dotter går i åk 8. Hon har bl a aspergerdiagnos och är högbegåvad men väldigt långsam så hinner sällan klart med alla uppgifter såväl vid lektionsarbete som prov eller läxor. Hon har C-A i betyg och det finns ingen...
Anna: :
Hej Lisa,läs gärna en kort sammanställning och se en lista på gymnasieskolorna på gymnasieguiden.se/reportage/gymnasiestudier-för-elever-med-särskilda-behov och fundera över: vill/behöver... Läs hela svaret
Hej! Jag har en son som nu går i 9:an i södra Sverige med autism. Han har behörighet för ett nationellt program men vi är osäkra på att han klarar att bibehålla sina betyg i en större klass, nu går han i en liten skola med många...
Anna: :
Hej Kajsa!"Autism" används som ett samlingsnamn för många rätt olika tillstånd och det skiljer sig också i grad och omfattning, prognos för utveckling samt i vilka stödbehov eleven... Läs hela svaret
Om man bor i Vellinge och har ett barn med AST kan man ändå söka till en grundskola i Malmö som har skolor för elever med AST?
Om ja finns det grund kolor i Malmö för elever med AST?
Liselotte: :
Hej Camilla,
AST är ett brett begrepp och mycket handlar om grad och omfattning. Man måste känna till eleven för att kunna ge råd om vilka skolor som kan passa. Vi... Läs hela svaret