Linnea
    Hej, jag har inte läst på gymnasiet utan har läst in allt på komvux och ska nu hinna få ett slutbetyg innan det går över till en examen den 1 juli. Jag läser nu min sista kurs och har fått tre F tidigare, i samhällskunskap 2, Matematik 2a och Geografi 1. Jag har alltså klarat alla kärnämnen och andra ämnen, 2050 poäng med min sista kurs jag läser nu, men är dessa 300p som jag inte klarat då jag fått F på slutprovet. Det jag undrar nu är om jag ändå kan få ett slutbetyg innan 1 juli, med 3 F i, går det? Förhoppningsvis så ska jag få göra prövningar i dessa ämnen, men om jag inte hinner klart innan dess, går det då att få ett slutbetyg men att det är tre F med? Det jag vet är att jag inte blir behörig till högskolan, men så länge jag får slutbetyget oavsett om det är med tre F eller inte så borde jag väl kunna läsa upp/göra prövningar av dem tre sen?

    Mvh Linnea

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Linnéa!

    Om man har ett Slutbetyg som inte ger Grundläggande behörighet /d v s med för många icke-godkända poäng/ har på sig fram till 30 juni 2016 att läsa upp kurser för Grundläggande behörighet. Om du inte uppfyller kraven för grundläggande behörighet före 1 juli 2016 skärps kraven så att du måste ha lägst betyg E i Svenska/Svenska som andra språk 3, Engelska 6 samt Matematik 1.

    Ang. möjlighet att få ett Slutbetyg - så är det ett Undantag och det är Rektor på Komvux som kan bevilja eller avslå att utfärda Slutbetyg.
    Gymnasieexamen är standard även inom Vuxenutbildningen - sedan gymnasiereformen 2011/12.
    Jag kan med det inte svara på frågan om du får Slutbetyg eller om du måste läsa mot gymnasieexamen. Det är en fråga till Rektor på Komvux i din hemkommun.

    Med vänlig hälsning
    Mikael