mathilda
    Hej Syv,

    Just nu studerar jag till Socionom (har precis börjat). Men känner redan nu att jag vill studera till grundskollärare 4-6.
    Nästa antagning är nästa höst. Är det något som socionom jag kan tillgodoräkna när jag ska studera till lärare? Kommer jag ha nytta av ett år som socionom ifall jag är lärare?
    Min fråga blir, är de lönt för mig att studera ett år som socionom när jag vill bli lärare? Ska jag hoppa av eller stå ut ett år?

    Otroligt tacksam för svar, då min syo på skolan inte har tid att svara förens om 3 veckor.

    Bästa hälsningar
    Mathilda

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Mathilda!
    Jag antar att det är den här utbildningen som du vill söka till nästa höst http://edu.mah.se/sv/Program/LALGR-46XX

    Du kan tyvärr inte tillgodoräkna dig några poäng från Socionom, när du senare läser till lärare åk4 -6.
    Om du skulle vara beredd att pendla till Kristianstad, kan du höra med utbildningen där om de har några restplatser till start hösten 2015.
    Om det är i Malmö du vill läsa, så är det, precis som du själv skriver - start hösten 2016.

    Grundlärarprogrammet är på 4 år. Studiemedel räcker för dig - även om du skulle läsa ett år på Socionom först. Det är max i 6 år man kan få Studiemedel på eftergymnasial nivå.

    Ang. stanna kvar på Socionom eller hoppa av, så kan jag inte göra ngt. mer än att be dig överväga för- och nackdelar.
    Fundera över följande:
    - vad ska du göra under det här läsåret om du hoppar av?
    - du kan börja söka jobb nu på en gång och i fall du får jobberbjudande, då hoppar du av och jobbar fram tills du kan börja läsa till lärare
    - om du stannar på Socionom, har du rätt till Studiemedel och har inkomst nu, fram tills du kan börja läsa till lärare
    - om det skulle bli så att du av någon anledning inte kommer in på lärarutbildningen, har du utbildningsplats på Socionomprogrammet (som kanske är bättre än inget alls).

    Jag hoppas att ngt i mitt svar blir till hjälp för dig.
    Hälsningar
    Mikael SYV