Jacob

    Hejsan! Pluggar just nu inför högskoleprovet och samtidigt pluggar jag matte 3c på komvux. Min fråga är: Om jag skulle bli underkänd i matte 3c men få ett tillräckligt bra hp-resultat, kan jag då söka den linje jag behöver matten till (ekonomilinje) utan att vara godkänd i matte 3c. Enkelt skrivet: Måste man vara godkänd i matte 3 vid ansökningstillfället eller kollar man på behörighet i slutet av antagningsprocessen, alltså kan jag skriva E i matte efter ansökan?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, jag undrar varför du läser matte 3c, och inte 3b?
    b-spår inom gymnasiematte är just inriktad på Ekonomi; och c-spår på Naturvetenskap. Det är lättare att få högre betyg i matte 3b, jämfört med 3c - du får ingen fördel (mer än att du kan kanske lite mer matte) om du skaffar dig betyget i matte 3c, jämfört med 3b.

    *******
    Den formella behörigheten är dock: matte 3b eller 3c, inför ekonomiutbildningar på högskolenivå i Sverige; så, formellt sett går det bra med godkänt betyg i vilken kurs som helst - 3b ELLER 3c.
    *******
    Sista dag att Komplettera sin högskoleansökan med betyg blir 18 juni 2020. Gör ansökan inom anmälningsperiod: 16mars- 15april 2020 och se sedan till att alla betyg som bekräftar att du är behörig till vald högskoleutbildning finns antagning.se tillgängliga senast 18 juni.

    • :

      En kompis som sa till mig att läsa 3c för det var ”svårare”. Litade på honom att det var rätt val.. 3c skulle hjälpa mig med hp matten lite också.

    • Julia :

      Jo, det går bra att för behörighet till ekonomiprogrammen ha godkänt betyg i matte 3c, men Mikaels svar är rätt: b-spår inom matte har ekonomiinriktning och betyget i matte 3b eller 3c kommer räknas in i ditt jämförelsetal (pga det krävs för Särskild behörighet); det är oftast så att man med samma kunskaper får högre betyg i matte 3b, än i 3c, t.ex om du får B i matte 3c, kan du troligtvis få A i matte 3b. Det är endast "en del av kursen" som är olika mellan matte 3b och 3c; i mångt och mycket är kurserna identiska. Fråga läraren som du nu har i mattekursen om det skulle gå bra att i slutet av kursen göra prov i matte 3b - detta för att du kan troligtvis få lite högre betyg och skillanad i ett steg i en 100p. kurs (t.ex om man får B i betyg i stället för C eller D i stället för E) blir + 0.1 (kanske inte så mycket men ändå kan i vissa fall utgöra skillnad på att komma in eller tyvärr inte komma in på sökt högskoleutbildning). Lycka till!

    • : Behöver bara E, ska söka in via hp provet.
    • Milla : Ok, men man kan prövas i både HP och i flera betygsgrupper, samtidigt; i varje urvalsgrupp har man en ny chans, så det är bra att kunna prövas i flera urvalsgrupper. Och det finns ingen anledning att inte få så högt meritvärde man kan få!
    • : Har inte tillräckligt bra betyg för att komma in med endast betyg.
    • Mikael : I så fall är det bra att du kan prövas även i HP-urvalet. FRåGA SYV håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer