Matilda
    Hejsan. Har sökt till en spetsutbildning i Historia. Är inte någon expert på området utan snarare bara väldigt intresserad av ämnet.. Grejen är att jag antagligen kommer in då jag har höga poäng eller vad det är. Så jag kommer antagligen komma in, men jag vet inte om jag ska gå där.. Ska man verkligen gå en spetsutbildning om man bara är intresserad?

    Annars vill jag gå humanistiska eller samhäll, så jag vet inte vad jag ska göra. Sista omvalsdatumet är 15, vilket är nu på fredag.. och jag får panik..

    Kan man tacka nej om man kommer in och hoppas på att komma in på sitt andrahandsval? jag har aldrig riktigt förstått hur antagningen funkar..

    //Matilda..
    • : Jag kan ju liksom inte läsa lika mycket historia, eller poäng för den delen.. (de läser 400 poäng på den linjen samt erbjuder högskolekurser). J
    • : någon annanstans..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Matilda!
    Jag förstår mycket väl att det kan vara svårt att bestämma sig ang. vilken utbildning man vill gå i första hand.
    Jag råder dig prata med din lärare i historia som, å ena sidan, känner dig och å andra sidan, känner krav på elever på en spetsutbildning i historia. Att man läser högskolekurserna i historia redan under gymnasiet, ja. Det är just det som är "spetsen" men det gör man inte i åk1.

    Du frågar om du kan ändra dig sen - och svaret är både jag och nej. Det är många elever som ändrar sig men det finns inga garantier på att få en annan plats. I praktiken så brukar det ordna sig bra för de allra flesta men, som sagt, man får oftast (nästan alltid) en plats på gymnasiet och tackar man Nej till den, står man utan plats i så fall. Om vad som händer om man inte har någon plats på gymnasiet, läs här http://www.fragasyv.se/info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet

    Om man söker till en skola som ligger långt hemifrån och där valet hanteras av en Annan antagningskansli, är det inte alltid "samkört" mellan de två antagningskanslierna och man i så fall kan få plats på två alternativ samtidigt - ett som hanteras av elevens vanliga antagningskansli & ett på en skola där antagning hanteras av en annan antagningskansli. Sådan händer sällan.

    Det normala vanliga är att man får en gymnasieplats och vi rekommenderar inte tacka Nej till sin plats innan man vet säkert att man får en annan plats. För att i värsta fall kan man stå utan plats när terminen börjar till hösten.

    Sammanfattning:
    prata med din lärare i historia, samråd med dina föräldrar, gör - om du hinner - besök till båda skolorna (provgå en eller en halvdag på båda skolorna) om du hinner och försök bestämma innan sista dag för omval - vilket blir ditt första alternativ.

    Jag önskar dig stort lycka till & kommer att hålla tummarna för dig!
    ANNA