Filip

    Hej! Jag funderar på att gå handelsprogrammet inrikting handels & service. För jag tycker det låter roligt samt att jag skulle vilja öppna en butik. Men jag skulle också vilja bli behörig till högskola för att jag skulle vilja bli ämneslärare i so åk 7-9. Jag håller också på med en sport som jag vill utföra under mina gymnasieår. Går det då att bli behörig att komma in på ämneslärare högskola och bli SO-lärare åk 7-9 samt att man utför sin sport samtidigt. Finns poängen till att göra det eller måste man välja bort någonting under sina gymnasieår? Vilka linjer måste man lägga till för att bli behörig till högskola och plugga till ämneslärare i so åk 7-9?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    lärare på högstadiet, år 7 - 9 brukar vara behöriga att undervisa i 3 ämnen, t.ex samhällskunskap, religionskunskap och historia; eller samhällskunskap, svenska och engelska... det finns många olika ämneskombinationer som man kan bli behörig lärare i.
    Grundläggande behörighet till högskolestudier krävs alltid (inför alla högskoleutbildningar i Sverige) och det är Examensbevis + godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6. Kurser för grundläggande behörighet har elever på yrkesprogrammen rätt att läsa (säg om det på din gymnasieskola bara...).
    Vidare gäller: inför antagning till högskoleutb., som leder till att bli behörig lärare i Samhällskunskap, brukar godkänt betyg i en gymnasial kurs Samhällskunskap 2 krävas. Kursen samhällskunskap 2 ingår som obligatorisk i inriktningen samhällskunskap på SA. På andra gymnasiala utbildningar kan man kanske läsa den som valbar kurs, men det kan inte garanteras. Det är möjligt att du efter HA ska behöva komplettera för behörighet innan du kan komma in på lärarhögskola för att bli lärare i SO-ämnen.
    Du planerar läsa HA. Se gärna Programplan för HA; du ser där att endast kursen samhällskunskap 1a1 inom ämnet samhällskunskap läses på det programmet. Du kommer behöva läsa även samhällsk.1a2 och 2, det är studier á 7.5 veckor på heltid (om du ska komplettera på komvux efter gymnasiet). Det kan inte uteslutas att du skulle kunna läsa samhällsk.1a2 och 2 som valbara kurser t.ex inom individuellt val eller som U-kurser, utökat program. Det kan dock inte garanteras; beror på hur lärarkapacitet och schemat kommer att se ut på din skola när du går på gymnasiet.

    Angående idrott
    Om du utövar idrott inom en förening, utan för skolan, på kvällstid och på helgerna - då har det "inget med din gymnasieskola att göra"... men om du vill utöva mer idrott på gymnasiet än den obligatoriska kursen Idrott och hälsa 1 som ingår i alla nationella gymn.program, se på skolans egen webbplats om den möjlighet finns... Skolverket säger att varje gymnasieskola måste inom Individuellt val erbjuda välja "någon estetisk kurs och någon idrottskurs", men frågan är om för få elever väljer en idrottskurs, hur blir det då? personligen kan inte jag garantera att "någon idrottskurs" förutom den obligatoriska kursen idrott-och-hälsa 1 kan läsas på andra utbildningar än NIU och RIG.