Emma
    Hej!
    Jag går för tillfället Social Science i ettan på Kungsholmens gymnasium och ska till hösten åka på utbytesår till USA men när jag kommer tillbaka och ska fortsätta skolan hösten 2016 så är jag ganska sugen på att plugga antingen ett år eller de två sista som är kvar på gymnasiet i Finland eftersom jag är halvfinsk och skulle vilja förbättra min finska. Jag skulle då gärna vilja gå en engelsk linje som jag gör här i Sverige alternativt läsa IB. Men jag har några frågor angående det:
    Skulle det gå att plugga ett år, alltså bara tvåan, på ett gymnasium i Finland och sen komma tillbaka och gå sista året i Sverige? Fungerar gymnasiet likadant där som det gör i Sverige, alltså att man väljer en inriktning osv? Hur fungerar antagningen i så fall?
    Om jag istället skulle välja att läsa IB i Finland och alltså gå klart de två sista åren där, kan jag fortfarande söka till svenskt universitet efter det? Och hur fungerar det om jag skulle vilja plugga på college i USA efter det, fungerar det bra trots att jag har läst IB?
    • : Det är endast IB som är lätt att byta inom - från land till land. Alla andra gymnasium kan det bero på... hur stor skillnaden är mellan den "gamla utbildningen" och den "nya utbildningen" och det är den skola dit du vill byta som får bestämma om dina förkunskaper är OK. Finns inga garantier att du får byta. Beror också på om det finns ledig plats på den utbildningen dit du vill byta. Säg att utbildningen passar bra och du skulle kunna byta men det är fullt och då blir det ett Nej från Rektor - för skola kan inte sparka ut en elev för att ta in en ny elev i stället. Gymnasiet i Sverige är frivilligt och bl a betyder att ingen är skyldig att ge en plats på gymnasiet. Finns det ingen plats där du vill gå - så får du va utan plats. I bästa fall kan kommunen (där du är folkbokförd) erbjuda välja bland de tomma platserna som finns (där det är få elever). Tänk också på din ålder. Du blir ett år äldre med det där utbytesåret. Det gör inget, givetvis, att bli ett år äldre... men blir det flera "fördröjningar" då kanske du hinner bli så pass "gammal" att det blir Komvux och inte gymnasiet (från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år är det Komvux och även om du vill läsa på gymnasiet, så får du inte det; du blir hänvisad till Komvux). Det är många regler. Reglerna kan också ändras inom snar framtid. Man måste chansa ibland!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Om hur man söker gymnasiet i Finland läs på http://www.norden.org/sv/norden-foer-dig/utbildning-i-norden/utbildning-i-finland/utbildning-paa-andra-stadiet-i-finland
    IB är ett internationellt program som är samma utbildning i olika länder och det är fullt möjligt att påbörja IB i ett land och fortsätta i ett annat men vad gäller andra gymnasiala utbildningar, är mycket svårt att säga om det blir möjligt att byta land under utbildningen.
    Du får söka till högskola/universitet i Sverige efter IB.
    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare