Zainab
    Jag har funderat länge på att söka barnmorskeutbildning i Finland. Nu har jag hittat det i Arcada.
    Jag ska söka nu till hösten, men jag har några frågor engående examen.
    Efter avslutad utbildning i Finland så ska jag flytta tillbaka till Sverige och jobba som barnmorska.
    Vad innebär det att läsa till barnmorska på en yrkeshögskola, skiljer det sig åt om att läsa det på universitet? Är det samma jobb möjligheter?
    Utbildningen är 4,5 år och ger en barnmorske och sjukskötare exam. men jag är osäker hur det bli efter examen, eftersom det är en yrkeshögskola! och i Sverige är det bara universiteter som utbildar sjuksköterskor.
    Blir man legitimerad sjuksköterska/ barnmorska om man läser på en yrkeshögskola?

    Ser fram emot att höra av dig :)
    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Zainab!

    Barnmorska i Sverige - är en skyddad yrkestitel.  Det innebär att endast den som har legitimation får utöva yrket och använda titeln. Det är Socialstyrelsen som utfärdar legitimation för barnmorskor. Information om hur du ansöker om legitimation finns här >>

    Kontaktuppgifter till Socialstyrelsen finner du på den här sidan.

    Du kan kontakta Socialstyrelsen för att få förhandsinformation om hur svårt/lätt det blir att få svensk barnmorskelegitimation i Sverige om du har Finsk legitimation.

    Jag ringde till Socialstyrelsen för att ställa den frågan men fick veta att handläggare har tel. tid bara på tisdagar & torsdagar /och det är fredag idag/ - så det är först på tisdag som man skulle ev kunna få svar från handläggare. Om du ringer själv, är det bättre, tycker jag - för att du kan då passa på och ställa andra frågor + att du får info "straight from the horse´s mouth" (dvs direkt från "kunskapskällan").

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Vill ockå ge dig följande information: idag gäller det den "Nordiska överenskommelsen", som i praktiken innebär att om man är behörig t.ex Barnmorska i Norge eller Finland - då får man den Svenska legitimationen /i allra de flesta fallen/.

    Handläggningstid är i dagens läge ca 3 månader. Under den tiden får du inte jobba som Barnmorska i Sverige.

    En viktig skillnad mellan att utbilda sig till Barnmorska i Sverige och i Finland: om du läser i Finland blir du just Barnmorska och ska inte kunna få Sjuksköterskelegitimation i Sverige, enligt vad Socialstyrelsens handläggare säger i alla fall.

    Utbildar man sig i Sverige, blir man Sjuksköterska först (och kan få Sjuksköterskelegitimation). Sedan går man påbyggnadsutbildning till Barnmorska - och får sedan Barnmorske-legitimation. Men efter den finska utbildningen kan du, som det ser ut idag, inte få Sjuksköterske-legitimation, utan "bara" barnmorske-leg. Du ska i så fall inte kunna arbeta som Sjuksköterska i Sverige, utan bara som Barnmorska.

    • : Hej Syv!
    • : Tack för din svar! Enligt vad som står på deras hemsida så får man en sjukskötare exam oxå! Jag fick nu ett mejl från skolan där dem skrev " Barnmorskeutbildningen i Finland ger dig legitimation både som sjukskötare och barnmorska. I princip gäller samma krav i Finland och Sverige, men du får inte automatiskt legitimation i Sverige utan du måste ansöka om den ". Hur blir det nu, är det olika från olika högskolor! Tack :)
    • Milla : Vi fick svar från en sakkunnig som påstår att reglerna som gäller idag kan ändras tills det blir dags för dig att ansöka om legitimation i Sverige. Inga konkreta planer finns på någon ändring men ingen kan 100% garantera att reglerna förblir om fem år så som de är idag. Det som gäller idag är att i fall du är behörig sjuksköterska i Finland, får du också sjuksköterskelegitimation i Sverige och om du är behörig barnmorska i Finland, får du också bli det i Sverige. Socialstyrelsen ger inte några förhandsbesked. De vill se utbildningsdokument (som bekräftar din utländska utbildning) och de tar de idag 3 månader att svara. Du kan också själv kontakta Socialstyrelse och ställa dina frågor direkt till dem. Det är, trots allt, just Socialstyrelsen som utfärdar legitimationer och det är deras bedömning som gäller. Om jag kunde välja att utbilda mig i Sverige eller i ett annat land /om jag velat jobba i Sverige sen/ skulle jag i första hand valt att söka utbildning i Sverige. Det finns fördelar i all gå utbildning i samma land som man sedan vill jobba i. Men om du inte vill eller kan läsa i Sverige, utan läser i Finland - bedömer vi dina möjligheter att få legitimation i Sverige som MYCKET GODA. Dock kan det inte uteslutas att du skulle bli "dömd" till att behöva komplettera med någon kurs eller med praktik - innan du kan få din svenska legitimation /detta enligt vad Socialstyrelsen svarar i telefon/.