Hjälp!

    Hej! Vill komma in på juristprogrammet på universitetet men behöver studera upp mina betyg för att höja min merit. Jag har en gymnasieexamen samt all behörighet som krävs. Har även gått alla kurser som ger full extra merit på 2,5. Jag undrar därmed vad det finns för möjligheter/alternativ till att plugga upp några av mina redan godkända betyg för att höja det totala meritvärdet? Främst är jag i behov av att plugga upp Matte 1, Matte 2, Svenska 1 samt Historia 1. Är det endast komvux och ”prövning” som gäller eller finns det andra möjligheter? Och hur går jag tillväga? Undrar även om det finns möjlighet att plugga upp betyg helt på distans då jag ej befinner mig i Sverige?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    eftersom du har godkända betyg i kurserna och är behörig kommer komvux inte ge dig plats på kurserna. I så fall är den realistiska alternativet för dig - att göra prövningar. I matematik 1 kan du göra prövning i matematik 1a (även om du i ditt examensbevis från gymnasiet har betyget i matematik 1b eller 1c). I kurser i andra ämnen behöver du göra prövningar i exakt samma kurser som ingår i ditt examensbevis. Prövningar erbjuds (mig veterligen) endast på plats, ej på distans. Och du måste vara skriven/folkbokförd i Sverige för att få lov att göra prövningar. Som icke-gymnasieelev får du dock boka in dig på prövningar i alla de olika städer/kommuner i Sverige.
    Gör också högskoleprovet - så många ggr du kan! Högsta resultat på högskoleprovet kommer att gälla när du prövas i HP-urvalet.
    Du kan också försöka komma in p allmänna kurser på folkhögskolorna. På en folkhögskola kan du (som kortast tid på ett läsår, om du läser på heltid) uppnå omdöme om grundläggande behörighet. Högsta möjliga omdöme som man kan få är 4.0. Med högsta omdöme finns viss chans att komma in på juristprogrammet (du prövas i så fall i BF-urvalet).
    Det finns också UJIK - en distanskurs vid Lunds universitet som brukar starta på hösten och antar alla behöriga sökande, den brukar ges på distans. Och i slutet av kursen brukar cirka 20 bästa resultat (de studerande som vid slutprovet uppvisade högsta resultat) få plats på juristprogrammet vid Lunds universitet. Se lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF12

    Studie- och yrkesvägledare